|
|
|
|
HAR052 Fördjupningskurs i arbetsterapi C-nivå 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsterapi NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD ARB ha 00 / Fristående SPRÅK: EXAMINATOR Maria Larsson Lund Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12 FÖRKUNSKAPSKRAV Genomgångna och godkända studier i arbetsterapi på B- nivå samt vetenskaplig teori och metod 5 poäng MÅL De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupad kunskap i teorier och förklaringsmodeller inom arbetsterapi samt i vetenskaplig teori och metod. Delkurs 1 - Arbetsterapiteori- syntes av begrepp, teorier och modeller, 5 poäng Den studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupade kunskaper om och färdigheter i teorier och modeller inom arbetsterapi . Delkurs 2 - Vetenskaplig teori och metod, 5 poäng De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupade kunskaper om och färdigheter i vetenskaplig teori och metod för att självständigt genomföra en vetenskaplig uppsats i huvudämnet arbetsterapi. Delkurs 3 - Uppsats, 10 poäng Den studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupade kunskaper och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt genom att genomföra en vetenskaplig uppsats om 10 poäng i huvudämnet arbetsterapi.
Delkurs 1 - Arbetsterapiteori- syntes av begrepp, teorier och modeller, 5 poäng
Kursen innehåller fördjupade kunskaper om och färdigheter i att föra kliniska resonemang genom att värdera teorier och modeller i förhållande till beprövad erfarenhet. Kunskapen skall fördjupa färdigheter i att säkra kvalitén i arbetsterapeutiska åtgärder ur individ och samhällsperspektiv. Under kursen skall studenten även fördjupas även kunskaper om forskning i arbetsterapiämnet.
Kursen innehåller fördjupade kunskaper i vetenskapliga teorier och metoder. Tyngdpunkten läggs på fördjupad förståelse av forskningstraditioner, färdighet i att tillämpa metoder arbetsterapi forskning samt på kritisk granskning. | |
LITTERATUR Delkurs 1 Fearing, V. Law, M. & Clark, J. (1997). An occupational preformance process model: Fostering client and therapist alliance. Canadian Journal of Occupational Therapy, 6 (1), 7-15. Fischer, A. G.(1998). Uniting practice and theory in an occupational frame work. American Journal of Occupational Therapy, 52 (7), 509- 521. Kielhofner, G. (1997). Conceptual foundations for occupational therapy. (2 ed). Philadelphia: F. A: Davis. Kielhofner, G. (1995). A Model of Human Occupation. Theory and application (2: ed). Baltimore: Williams & Wilkins. Kortman, B.(1994). The eye of the beholder: Models in occupational therapy. Australian Occupational Therapy Journal, 41, 115- 122. Mattingly, C. & Fleming, M. (1994). Clinical reasoning in a therapeutic practice. Philadelphia: F. A: Davis. Neistadt, M.E. & Blesedell Crepeau, E. (1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9:ed).Philadelphia: Lippincott, kap 9, 22-26. Törnebom, H.(1994). Paradigms in occupational therapy. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 1 (2), 53- 58. Törnebom, H. (1991). What is worth knowing in occupational therapy ? American Journal of Occupational Therapy. 45 (5) 451-454. Rapporter och artiklar tillkommer.
Delkurs 2
Delkurs 3
|
ÖVRIGT Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |