Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HAR052 Fördjupningskurs i arbetsterapi C-nivå 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB ha 00 / Fristående

SPRÅK:

EXAMINATOR
Maria Larsson Lund Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12

FÖRKUNSKAPSKRAV
Genomgångna och godkända studier i arbetsterapi på B- nivå samt vetenskaplig teori och metod 5 poäng

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupad kunskap i teorier och förklaringsmodeller inom arbetsterapi samt i vetenskaplig teori och metod.
Delkurs 1 - Arbetsterapiteori- syntes av begrepp, teorier och modeller, 5 poäng
Den studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupade kunskaper om och färdigheter i teorier och modeller inom arbetsterapi .
Delkurs 2 - Vetenskaplig teori och metod, 5 poäng
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupade kunskaper om och färdigheter i vetenskaplig teori och metod för att självständigt genomföra en vetenskaplig uppsats i huvudämnet arbetsterapi.
Delkurs 3 - Uppsats, 10 poäng
Den studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig fördjupade kunskaper och färdigheter i vetenskapligt arbetssätt genom att genomföra en vetenskaplig uppsats om 10 poäng i huvudämnet arbetsterapi.



INNEHÅLL
Kursen omfattar tre delkurser.

Delkurs 1 - Arbetsterapiteori- syntes av begrepp, teorier och modeller, 5 poäng
Paradigm och paradigm utveckling 1,0 poäng
Teorier och modeller i arbetsterapi 3,0 poäng
Kliniska resonemang i arbetsterapi 1,0 poäng

Kursen innehåller fördjupade kunskaper om och färdigheter i att föra kliniska resonemang genom att värdera teorier och modeller i förhållande till beprövad erfarenhet. Kunskapen skall fördjupa färdigheter i att säkra kvalitén i arbetsterapeutiska åtgärder ur individ och samhällsperspektiv. Under kursen skall studenten även fördjupas även kunskaper om forskning i arbetsterapiämnet.
Delkurs 2 - Vetenskaplig teori och metod, 5 poäng
Olika forskningstraditioner och forskningsprocessen 0,5 poäng
Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar och rapporter 0,5 poäng
Metoder för att samla in och bearbeta data 1,0 poäng
Metoder för att analysera data 1,5 poäng
Forskningsetik 0,5 poäng
Projektplan för uppsats 10 poäng 1,0 poäng

Kursen innehåller fördjupade kunskaper i vetenskapliga teorier och metoder. Tyngdpunkten läggs på fördjupad förståelse av forskningstraditioner, färdighet i att tillämpa metoder arbetsterapi forskning samt på kritisk granskning.
Delkurs 3 - Uppsats, 10 poäng
Kursens innehåll är att under vetenskaplig handledning planera, genomföra, skriftligt rapportera och försvara ett uppsatsarbete samt som opponent analysera och kritiskt granska ett annat uppsatsarbete

UNDERVISNING
Undervisningen sker främst i form av seminarier, gruppdiskussioner, föreläsningar och handledning.

EXAMINATION
Varje delkurs examineras separat. Examinationsformer anges i studiehandledningen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Delkurs 1
Fearing, V. Law, M. & Clark, J. (1997). An occupational preformance process model: Fostering client and therapist alliance. Canadian Journal of Occupational Therapy, 6 (1), 7-15.
Fischer, A. G.(1998). Uniting practice and theory in an occupational frame work. American Journal of Occupational Therapy, 52 (7), 509- 521.
Kielhofner, G. (1997). Conceptual foundations for occupational therapy. (2 ed). Philadelphia: F. A: Davis.
Kielhofner, G. (1995). A Model of Human Occupation. Theory and application (2: ed). Baltimore: Williams & Wilkins.
Kortman, B.(1994). The eye of the beholder: Models in occupational therapy. Australian Occupational Therapy Journal, 41, 115- 122.
Mattingly, C. & Fleming, M. (1994). Clinical reasoning in a therapeutic practice. Philadelphia: F. A: Davis.
Neistadt, M.E. & Blesedell Crepeau, E. (1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9:ed).Philadelphia: Lippincott, kap 9, 22-26.
Törnebom, H.(1994). Paradigms in occupational therapy. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 1 (2), 53- 58.
Törnebom, H. (1991). What is worth knowing in occupational therapy ? American Journal of Occupational Therapy. 45 (5) 451-454.
Rapporter och artiklar tillkommer.

Delkurs 2
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (1992). Grundläggande statistik- med tillämpningar inom sjukvården. Lund: Studentlitteratur.
Holloway, I. & Wheeler, S. (1996). Qualtitative research for nurses. London: Blackwell Science Ltd.
Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Stockholm: Studentlitteratur.
MRF-rapport 2, 1996. Riktlinjer för etisk värdering av medicinsk humanforskning. Forskningsetisk policy och organisation i Sverige. Stockholm: Medicinska forskningsrådet.
Neistadt, M.E. & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9:ed).Philadelphia: Lippincott, kap 14, 48.
Trost, J. (1994). Enkätboken. Stockholm: Studentlitteratur.
Wallen, G.(1996). Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Lund: Studentlitteratur.
Rapporter och artiklar tillkommer..

Delkurs 3
Varje kursdeltagare skall i samråd med handledare och examinator välja forskningsmetodisk och ämnesteoretisk litteratur i anslutning till det egna uppsatsarbetet


ÖVRIGT



Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18