Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HAR041 Arbetsterapi, Verksamhetsförlagd utbildning, 10 poäng 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB ha 99 / T4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Cecilia Björklund Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
Samtliga arbetsterapikurser på A nivå 1-20 poäng godkända betyg
Samtliga arbetsterapikurser på B-nivå 20-40 poäng godkända betyg
Psykologi 3 poäng godkänt betyg
Sociologi 2 poäng godkänt betyg
Anatomi 5 poäng godkänt betyg
Fysiologi 5 poäng godkänt betyg
Pedagogik 5 poäng godkänt betyg
A1 Medicin 10 poäng godkänt betyg
A2 Medicin 5 poäng, godkänt betyg

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat yrkeskompetens genom att integrera teoretiska och praktiska kunskaper i arbetsterapeutiska åtgärder vid behandling, konsultation och handledning inom förebyggande och habiliterande/rehabiliterande verksamheter.

visa färdighet i att integrera vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet i arbetsterapeutisk verksamhet
visa färdighet i att identifiera arbetsterapeutisk problematik inom ansvarsområdet
visa färdighet i att tillämpa arbetsterapiprocessen och förklara kliniska resonemang
visa förmåga till inlevelse i andras livssituationer och förmåga till etiska ställningstaganden
visa färdighet i att delta i gruppdynamiska processer med klienter, anhöriga och personal
visa färdighet i muntlig rapportering och dokumentation
ha förståelse för arbetsterapeutiska åtgärder på olika nivåer i vårdkedjan
visa förmåga att förstå andra professioners ansvarsområde och i att samarbeta med dessa
visa färdighet i att ta ansvar för sin arbetsplanering och inlärning
visa förmåga till självbedömning
visa färdighet i att genomföra arbetsterapeutiska åtgärder i enlighet med yrkets etiska kod och gällande lagstiftning


INNEHÅLL
Arbetsterapeutiska åtgärder för klienter i landstingets sluten vård, primärvård med dagrehabilitering eller kommunens rehabenheter.
Kursen innehåller kunskaper om hur arbetsterapeuter bedömer åtgärder och utvärderar individers aktivitetsförmåga samt vidareutvecklar ett professionellt förhållningssätt i enlighet med yrkets etiska kod.
Åtgärderna skall samordnas med andra aktörer.


UNDERVISNING
Studenten ska under handledning, litteraturstudier och fältstudier vidareutveckla sina kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutisk yrkesutövning.

EXAMINATION
Examinationen sker individuellt med skriftliga och muntliga uppgifter, aktivt deltagande i studiegruppträffarna samt självbedömning av professionell förmåga.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Tentamenspatient, Etikkuppgift, Slutbedömning 5.0poäng
Patientfall, Bedömning halvtid 5.0poäng

LITTERATUR
Fortmeier, S., Thanming, G. (1998). Sett med patientens ögon. Lund. Studentlitteratur.
Studentens förväntas ytterligare fördjupa sig i tidigare kurslitteratur samt söka litteratur och vetenskapliga artiklar som utvecklar studentens kunskaper i de uppgifter studenten ställs inför.
Varje studenten förväntas upprätta en litteraturlista över den huvudsakliga litteratur och artiklar som han/hon använt sig av under kursen.


Senast reviderad litteratur: 2000-09-26

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18