|
|
|
|
HAR040 B:4 Arbetsterapi Åtgärder i vårdkedjan, 5 poäng 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsterapi NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD ARB ha 99 / T4 / / SPRÅK: EXAMINATOR Agneta Öhrvall Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet. Genomförda kurser A1, A2, A3, A4, B1, B2, B3 Arbetsterapi. MÅL De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat kunskaper i generell och specifik metodik genom att tillämpa åtgärder inom prevention och rehabilitering på olika nivåer i vårdkedjan. Studenten skall även ha vidareutvecklat förmåga till tvärprofessionell samverkan så att klienter skall uppleva vården som en helhet vilande på etiska grundprinciper. INNEHÅLL Arbetsterapeutiska åtgärder och tvärprofessionell samverkan Folkhälsovetenskap och prevention Etik Vetenskaplig teori och metod
Kursen ska stärka studentens förmåga att reflektera över och tillämpa individ- och miljöinriktade åtgärder i primärvård och kommun ur ett folkhälsoperspektiv. Resonemang om och färdigheter i etiska ställningstaganden ska vidareutvecklas. Dokumentation av arbetsterapeutiska åtgärder genomförs analyseras utifrån gällande författningar. Utifrån kunskaper om olika professioners kompetens och yrkesansvar vidareutvecklas kunskaper om och förståelse för tvärprofessionell samverkan inom olika vårdformer och på olika vårdnivåer. Genom att tillämpa kvalitativa eller kvantitativa metoder kommer studenten vetenskapligt beskriva och förstå kunskapsområdet.
| |
Åtgärder i vårdkedjan | 5.0poäng |
LITTERATUR Berg- Wedren, C. (1995). Yrkesjournal för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters publikationer. Collste, G. 1996. Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur. *Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer. *Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA). (1992). Etisk kod för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer. *Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund : Studentlitteratur. Iwarsson, S. (1997), Enabler- en metod för tillgänglighetsanalys i boendet. Lunds Universitet, Institutionen för samhällsmedicinska vetenskaper. Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur *Johannessen, E. & Jahlenius, L. (997). Låt udda bli jämnt. Exempel på åtgärder vid bostadsanpassning. Vällingby. Handikappinstitutet. *Neistadt, M.E. & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9 ed).Philadelphia: Lippincott, kap 5, 44, 47. Orth-Gomér, K & Perski, A. (1999). Preventivmedicin i terori och praktik. En metodik för bättre folkhälsa. Lund:Studentlitteratur. Sandberg, H. (1997). Team i utveckling. Kvalitetsarbete i offentlig sektor. Lund: Studentlitteratur. SOSFS 1996:32. Informationsöverföring och samordnad vårdplanering Statens Medicinsk - Etiska Råd. (1996). Information och samtycke - om kommunikationens betydelse i vården. Etiska vägmärken 8. Stockholm: Fritzes.
Ytterligare artiklar tillkommer.
Senast reviderad litteratur:
2000-09-26
|
ÖVRIGT Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |