Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HAR040 B:4 Arbetsterapi Åtgärder i vårdkedjan, 5 poäng 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB ha 99 / T4
/
/

SPRÅK:

EXAMINATOR
Agneta Öhrvall Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
Genomförda kurser A1, A2, A3, A4, B1, B2, B3 Arbetsterapi.

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat kunskaper i generell och specifik metodik genom att tillämpa åtgärder inom prevention och rehabilitering på olika nivåer i vårdkedjan. Studenten skall även ha vidareutvecklat förmåga till tvärprofessionell samverkan så att klienter skall uppleva vården som en helhet vilande på etiska grundprinciper.

INNEHÅLL
Arbetsterapeutiska åtgärder och tvärprofessionell samverkan
Folkhälsovetenskap och prevention
Etik
Vetenskaplig teori och metod

Kursen ska stärka studentens förmåga att reflektera över och tillämpa individ- och miljöinriktade åtgärder i primärvård och kommun ur ett folkhälsoperspektiv. Resonemang om och färdigheter i etiska ställningstaganden ska vidareutvecklas. Dokumentation av arbetsterapeutiska åtgärder genomförs analyseras utifrån gällande författningar. Utifrån kunskaper om olika professioners kompetens och yrkesansvar vidareutvecklas kunskaper om och förståelse för tvärprofessionell samverkan inom olika vårdformer och på olika vårdnivåer. Genom att tillämpa kvalitativa eller kvantitativa metoder kommer studenten vetenskapligt beskriva och förstå kunskapsområdet.

UNDERVISNING
Undervisning sker i form av föreläsningar, metodövningar, gruppdiskussioner och seminarier.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen samt uppgifter som redovisas skriftligt och/eller muntligt vid seminarium.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Åtgärder i vårdkedjan 5.0poäng

LITTERATUR
Berg- Wedren, C. (1995). Yrkesjournal för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters publikationer.
Collste, G. 1996. Inledning till etiken. Lund: Studentlitteratur.
*Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer.
*Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA). (1992). Etisk kod för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter publikationer.
*Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund : Studentlitteratur.
Iwarsson, S. (1997), Enabler- en metod för tillgänglighetsanalys i boendet. Lunds Universitet, Institutionen för samhällsmedicinska vetenskaper.
Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
*Johannessen, E. & Jahlenius, L. (997). Låt udda bli jämnt. Exempel på åtgärder vid bostadsanpassning. Vällingby. Handikappinstitutet.
*Neistadt, M.E. & Blesedell Crepeau, E.(1998). Willard & Spackman´s Occupational Therapy. (9 ed).Philadelphia: Lippincott, kap 5, 44, 47.
Orth-Gomér, K & Perski, A. (1999). Preventivmedicin i terori och praktik. En metodik för bättre folkhälsa. Lund:Studentlitteratur.
Sandberg, H. (1997). Team i utveckling. Kvalitetsarbete i offentlig sektor. Lund: Studentlitteratur.
SOSFS 1996:32. Informationsöverföring och samordnad vårdplanering
Statens Medicinsk - Etiska Råd. (1996). Information och samtycke - om kommunikationens betydelse i vården. Etiska vägmärken 8. Stockholm: Fritzes.

Ytterligare artiklar tillkommer.
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser


Senast reviderad litteratur: 2000-09-26

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18