|
|
|
|
HAR039 B:3 Arbetsterapi: Specifik metodik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsterapi NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD ARB ha 99 / T4 SPRÅK: EXAMINATOR Gunilla Isaksson Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet. Genomförda kurser A1, A2, A3, A4, B1, B2 Arbetsterapi. Genomförd kurs A2 Medicin. MÅL De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat kunskaper i generell metodik samt i att tillämpa kunskaper och färdigheter i specifik metodik för åtgärder inom prevention och rehabilitering. INNEHÅLL Kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutiska praxismodeller samt socialpsykologiska och psykodynamiska referensramar tillämpbara vid: psykiatri geriatrik och psykosomatik
Kursen innehåller kunskaper om arbetsterapeutiska praxismodeller och socialpsykologiska och psykodynamiska referensramar utgör grund för åtgärdsplanering. Utifrån klienters behov skall studenten genom kliniska resonemang bedöma, behandla och utvärdera aktivitetsförmåga. Kursen skall även utveckla studentens känslomässiga förståelse för hur klienter upplever sjukdom/skada samt utifrån etiska perspektiv utveckla ett förhållningssätt till klienter och närstående. Kritiskt förhållningssätt skall vidareutvecklas genom analys och värdering av arbetsterapiforskning i förhållande till beprövad erfarenhet inom det aktuella området. | |
Psykiatri | 2.5poäng |
Geriatrik - Psykosomatik | 2.5poäng |
LITTERATUR Ahlgren, A. (1994). Boendeboken. Lund: Studentlitteratur. Berg, S.(1996). Åldrandet. Stockholm: Förlaget Hagman. Borg, B. (1991). The Group System. Thorofare, NJ: Slack. *Cole, B.M. (1993). Group Dynamics in Occupational Therapy. Thorofare, NJ: Slack. Creek, J. (1994). Occupational therapy and mental health. Edinburgh: Churchill Livingstone. *Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott, kap 2-3, 6-7, 12, appendix F. *Kielhofner, G.A. (1995). A Model of Human Occupation - Theory and Application. (2 ed). Baltimore: Williams & Wilkins. *Kielhofner, G.A. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy (2 ed). Philadelphia: F.A. Davis Company. *Mosey, A.C. (1986). Psychosocial components of Occupational Therapy. New York: Raven. *Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario. CAOT Publications ACE.
Artiklar och rapporter tillkommer.
Senast reviderad litteratur:
2000-09-25
|
ÖVRIGT Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |