Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HAR039 B:3 Arbetsterapi: Specifik metodik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB ha 99 / T4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Gunilla Isaksson Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
Genomförda kurser A1, A2, A3, A4, B1, B2 Arbetsterapi.
Genomförd kurs A2 Medicin.

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat kunskaper i generell metodik samt i att tillämpa kunskaper och färdigheter i specifik metodik för åtgärder inom prevention och rehabilitering.

INNEHÅLL
Kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutiska praxismodeller samt socialpsykologiska och psykodynamiska referensramar tillämpbara vid:
psykiatri
geriatrik och psykosomatik

Kursen innehåller kunskaper om arbetsterapeutiska praxismodeller och socialpsykologiska och psykodynamiska referensramar utgör grund för åtgärdsplanering. Utifrån klienters behov skall studenten genom kliniska resonemang bedöma, behandla och utvärdera aktivitetsförmåga. Kursen skall även utveckla studentens känslomässiga förståelse för hur klienter upplever sjukdom/skada samt utifrån etiska perspektiv utveckla ett förhållningssätt till klienter och närstående. Kritiskt förhållningssätt skall vidareutvecklas genom analys och värdering av arbetsterapiforskning i förhållande till beprövad erfarenhet inom det aktuella området.


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, handledning, metodövningar, litteraturgranskning och gruppdiskussioner.

EXAMINATION
Kursen tenteras i form av skriftliga inlämningsuppgifter och i form av seminarier.
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid metodövningar och seminarier.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Psykiatri 2.5poäng
Geriatrik - Psykosomatik 2.5poäng

LITTERATUR
Ahlgren, A. (1994). Boendeboken. Lund: Studentlitteratur.
Berg, S.(1996). Åldrandet. Stockholm: Förlaget Hagman.
Borg, B. (1991). The Group System. Thorofare, NJ: Slack.
*Cole, B.M. (1993). Group Dynamics in Occupational Therapy. Thorofare, NJ: Slack.
Creek, J. (1994). Occupational therapy and mental health. Edinburgh: Churchill Livingstone.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott, kap 2-3, 6-7, 12, appendix F.
*Kielhofner, G.A. (1995). A Model of Human Occupation - Theory and Application. (2 ed). Baltimore: Williams & Wilkins.
*Kielhofner, G.A. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy (2 ed). Philadelphia: F.A. Davis Company.
*Mosey, A.C. (1986). Psychosocial components of Occupational Therapy. New York: Raven.
*Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario. CAOT Publications ACE.

Artiklar och rapporter tillkommer.
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser

Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18