|
|
|
|
HAR038 B:2 Arbetsterapi Specifik metodik 5 p 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsterapi NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD ARB ha 99 / T3 SPRÅK: EXAMINATOR Gunilla Isaksson Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet. Genomförda kurser A1, A2, A3, A4, B1, Arbetsterapi. Genomförd kurs A1 Medicin. MÅL De studerande skall efter genomgången kurs ha vidareutvecklat kunskaper i generell metodik samt i att tillämpat kunskaper och färdigheter i specifik metodik för åtgärder inom prevention och rehabilitering. INNEHÅLL Kunskaper och färdigheter i arbetsterapeutiska praxismodeller och neuropsykologiska, neurofysiologiska, utvecklingspsykologisk och kognitiva referensramar tillämpbara vid: neurologi och neuropsykologi begåvningshandikapp och habilitering
Kursen innehåller kunskaper om arbetsterapeutiska praxismodeller och neuropsykologiska, utvecklingspsykologiska och kognitiva referensramar utgör grund för åtgärdsplanering. Utifrån klienters behov skall studenten genom kliniska resonemang bedöma, behandla och utvärdera aktivitetsförmåga. Kursen skall även utveckla studentens känslomässiga förståelse för hur klienter upplever sjukdom/skada samt utifrån etiska perspektiv utveckla ett förhållningssätt till klienter och närstående. Förmåga till tvärprofessionell samverkan skall vidareutvecklas genom förståelse för olika professioners kompetens och ansvarsområde för olika klientgrupper. Kritiskt förhållningssätt skall vidareutvecklas genom analys och värdering av arbetsterapiforskning i förhållande till beprövad erfarenhet inom det aktuella området. | |
Begåvningshandikapp | 2.0poäng |
Neurologi | 2.0poäng |
Artikelgranskning | 0.5poäng |
Rullstolar | 0.5poäng |
LITTERATUR Bille, B. (Red). (1999).(2:a uppl). Barnhabilitering vid rörelsehinder. Stockholm: Liber Utbildning. Davis, P. M. (1985). Steps To Follow. New York. Springer-Verlag. *Engström, B. (1996). Ergonomi, sittande och rullstolar. Hässelby: Postoralis. *Eriksson, H. (1991). Neuropsykologi. Falköping: Almqvist & Wiksell. *Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott. *Kielhofner, G.A. (1997). Conceptual Foundations of Occupational Therapy (2 ed). Philadelphia: F.A. Davis Company. *Mosey, A.C. (1986). Psychosocial components of Occupational Therapy. New York: Raven. *Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario. CAOT Publications ACE.
Artiklar och rapporter tillkommer
Senast reviderad litteratur:
2000-09-25
|
ÖVRIGT Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |