Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HAR036 A:2 Arbetsterapi Paradigm och begrepp 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
AT ha 00 / T2

SPRÅK:

EXAMINATOR
Gunilla Isaksson Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
A:1 Arbetsterapi: Introduktion i professionen 5 poäng, genomförd kurs.

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig grundläggande kunskaper om hur teorier och modeller organiseras inom ämnet och professionen.

INNEHÅLL
Arbetsterapins paradigmutveckling och teoretiska grund
Modeller för hälsa och sjukdom
Vetenskapsteori och metod

Kursen innehåller grundläggande kunskaper om och förståelse för hur teorier och modeller inom yrket organiseras för att beskriva arbetsterapiämnet och utgör grund för åtgärdsplanering. Arbetsterapiämnet skall också anknytas till vetenskapsteorier, forskningstraditioner samt modeller för hälsa och sjukdom.


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupp diskussioner samt seminarier.

EXAMINATION
Skriftliga individuella tentamina
Seminarier i grupp med ett obligatoriskt och aktivt deltagande.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Modeller för hälsa och sjukdom 0.5poäng
Vetenskapsteori och metod 2.0poäng
Arbetsterapins paradigmutveckling och teoretiska grund 2.5poäng

LITTERATUR
*Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
Kielhofner, G. ( 1997). Conceptual foundations of occupational therapy. Philadelphia: F. A Davis Company.
Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott, kap 22- 26. Samt valda delar ur kap 48.
*Mosey, A. C. (1986). Psychosocial components of occupational therapy. New York: Raven Press.
Lund, A, & Andersson-Nordberg, B. (1997).
Patel, R. (1994). Forskningsmetodikens grunder. (2 :a uppl). Lund: Studentlitteratur.
Svenning, C. (1999). Metodboken. Eslöv-Höör: Lorentz Förlag.
Tamm, M. (1994). Modeller i hälsa och sjukdom. Saltsjö-Boo: Lorentz Förlag.
Townsend, E. (1997). Enabling Occupation. An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario: CAOT Publications ACE.

Artiklar och rapporter tillkommer
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser


Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18