Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HAR033 A:4 Arbetsterapi: Grundläggande metodik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB ha 00 / T2

SPRÅK:

EXAMINATOR
Anita Nordmark Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
A1 Arbetsterapi: Introudktion i professionen, 5 poäng, godkänt betyg.
A2, A3 Arbetsterapi, genomförda kurser.

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig grundläggande kunskaper om arbetsterapeutisk metodik som utgör grunden för arbetsterapeutiska åtgärder inom prevention och rehabilitering.

INNEHÅLL
Arbetsterapiprocessen
Arbetsterapeutisk metodik för bedömning, behandling och utvärdering
Vetenskapliga metoder

Kursen innehåller grundläggande kunskaper för generell metodik, tillämpbar vid bedömning, behandling och utvärdering av klienters aktivitetsförmåga. I kursen ingår kursen granskning av bedömningsinstruments validitet och reliabilitet.

Undervisning sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier, litteraturgranskning, metodövningar och seminarier.


UNDERVISNING
Undervisning sker i form av föreläsningar, fältstudier, litteraturgranskning, metodövningar och seminarier.

EXAMINATION
Skriftliga och muntliga tentamina både individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid fältstudier, metodövningar, gruppdiskussioner och seminarier.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Hjälpmedel och förflyttningsmetodik 1.0poäng
Observation av personlig vård 2.0poäng
Arbetsterapiprocessen 2.0poäng

LITTERATUR
*Backman, J. (1998).Etisk kod förarbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters Publikationer.
*Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
*Kielhofner, G. (1997). Conceptual foundations of occupational therapy. Philadelphia: F.A Davis Company.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. (1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9. ed). Philadelphia: Lippincott. Kap. 9, 10, 13, 14, 15.
*Mosey, A. C. (1986). Psychosocial components of occupational therapy. New York: Raven Press. Sid 191-293.
*Townsend, E. (1997). Enabling Occupation, An Occupational Therapy Perspective. Ottawa Ontario: CAOT Publications ACE.

Artiklar och rapporter tillkommer.
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser


Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18