Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för hälsovetenskap

HAR032 A:3 Arbetsterapi: Människa i aktivitet 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Arbetsterapi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
ARB ha 00 / T2

SPRÅK:

EXAMINATOR
Cecilia Björklund Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet.
A1 Arbetsterapi, Introduktion till professionen, 5poäng, genomförd kurs
A2, genomförd kurs.

MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig grundläggande kunskaper om människans dagliga aktiviteter som utgör grunden för arbetsterapeutiska åtgärder inom prevention och rehabilitering.

INNEHÅLL
Teorier och modeller om aktivitet
Fysisk och sociokulturell miljö
Folkhälsa
Vetenskaplig metod

Kursen innehåller grundläggande kunskaper om och förståelse för aktivitetens betydelse för hälsa, utveckling och livskvalitet under livscykeln samt i olika sociokulturella sammanhang. En tillämpning av kvalitativa och kvantitativa metoder görs för att vetenskapligt beskriva och förstå dagliga aktiviteter.


UNDERVISNING
Undervisning sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier och fältstudier

EXAMINATION
Skriftlig individuell tentamen samt uppgifter som tenteras skriftligt och muntligt.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Teorier och modeller om aktivitet, vet.metod 2.0poäng
Fysisk och sociokulturell miljö 1.0poäng
Individuell tentamen MoHo 1.0poäng
Folkhälsa 1.0poäng

LITTERATUR

Christiansen, C. Baum, C. (1997). Occupational therapy Enabling function and wellbeing. Thorofare: SLACK. kap. 1, 3, 13, 14, 18, 19, 23.
Dahlin Ivanoff, S. & Kroksmark, U. (1995). Folkhälsoarbete i arbetsterapi. Nacka: FSA.
*Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur
Kielhofner, G. (1995). A Model of Human Occupation. Theory and application (2:a rev uppl). Baltimore: Williams & Wilkins.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund : Studentlitteratur.
*Mosey, A. C. (1986). Psychosocial components of occupational therapy, kap 5-7,10-11, New York: Raven Press.
*Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott, kap 2-3, 6-7, 12, appendix F.
Nordenfelt, L. (1991). Livskvalité och hälsa. Falköping: Almqvist & Wiksell.

Artiklar och rapporter tillkommer
*litteraturen finns i programmets tidigare kurser



Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

ÖVRIGT
Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18