|
|
|
|
HAR029 A:1 Arbetsterapi: Introduktion i professionen 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsterapi NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD ARB va 01 / T1 SPRÅK: EXAMINATOR Anita Nordmark Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2000 02 12 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande och särskild behörighet för arbetsterapeutprogrammet. MÅL De studerande skall efter genomgången kurs tillägnat sig grundläggande kunskaper om professionens förklaringsmodeller inom ansvarsområdet samt yrkets utveckling inom rehabilitering. De studerande ska också fått förståelse för ett vetenskapligt förhållningssätt. INNEHÅLL Introduktion till ett vetenskapligt arbetssätt Arbetsterapins historik och utveckling Förklaringsmodeller för arbetsterapi och rehabilitering Yrkets verksamhetsområden ur ett nationellt och internationellt perspektiv Hälso-, sjukvårdens och socialtjänstens organisation och lagstiftning
Kursen innehåller grundläggande kunskaper om och förståelse för professionens förklaringsmodeller samt arbetsterapins utveckling och verksamheter i ett nationellt och internationellt perspektiv. Kursen skall också ge studenten förståelse för andra professioners kompetens och ansvarsområden inom hälso- och sjukvård och social omsorg. Under kursen introduceras kunskaper om olika vetenskapliga perspektiv, om akademiska studier och om kunskaper i vetenskaplig rapportering. | |
Arbetsterapeutens verksamhetsområde och modell för yrket | 2.0poäng |
Arbetsterapins historik och utveckling | 1.5poäng |
Rehabilitering | 1.5poäng |
LITTERATUR Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. (Valda delar). Falk, V. (1994). Hälso- och sjukvårdens organisation i Sverige. Lund: Studentlitteratur. FSA . (1992). Etisk kod för arbetsterapeuter. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters Publikationer. Jarrick, A., Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur. Lindehag, A-G. (1997). Rehabilitering - helhetsperspektiv. Nyköping: Atena Lär AB. Lindström, I-B. (1990). Utveckling av arbetsterapeutyrket under de senaste 50 åren. Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters Publikationer. Neistadt, M. E. & Blesedell Crepeau, E. ( 1998). Willard and Spackmans Occupational Therapy. (9 ed). Philadelphia: Lippincott, kap 49. Mosey, A. C. (1986). Psychosocial components of occupational therapy . New York: Ravens Press. Socialstyrelsen. (1993). Rehabilitering inom hälso- och sjukvården- för alla åldrar och diagnoser. Stockholm: Allmänna förlaget. (SoS-rapport 1993:10). Söderström, I. (1996). Vårdkedjan- samarbete för att rehabilitera. Stockholm: Svenskall Kommunförbundet.
Artiklar och rapporter tillkommer
Senast reviderad litteratur:
2000-09-25
|
ÖVRIGT Med genomförd kurs avses att studenten har genomfört obligatoriska moment samt genomfört tentamen. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |