Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för språk och litteratur

KSS632 Svenska språket A 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
helfart / Lp1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Staffan Wiklund Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1995-06 senast reviderad 2000-03-30.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet


MÅL
Kursen syftar till
á att ge ökade kunskaper om det svenska språkets struktur i tal och skrift
á att ge grundläggande insikter i språkvetenskapens synsätt och metoder
á att ge ökad kännedom om språket som medel för information, påverkan, kontakt och konstnärligt skapande.



INNEHÅLL
Kursen innehåller följande moment:

Moment 1. Muntlig och skriftlig kommunikation, 4 poäng
Innehåll: Kommunikationsprocessen i teori och praktik. Muntliga anföranden av varierande slag, högläsning och berättande. Process-skrivande, skrivövningar och textbedömning.

Moment 2. Fonetik, grammatik och språkteori, 8 poäng
Innehåll: Svensk fonetik. Traditionell och modern språkbeskrivning: ordbildnings- och ordböjningslära, syntax, textlingvistik. Semantik.

Moment 3. Språklig variation och språkriktighet, 5 poäng
Innehåll: Språklig variation, främst köns-, ålders- och situations-betingad variation. Språkvård och språkriktighetsfrågor. Ordboks-kännedom.

Moment 4. Textanalys och skriftlig framställning, 3 poäng
Innehåll: Analys av såväl brukstexter som skönlitterära texter, bl a elev-texter. Argumentationsanalys. Skrivövningar och textbedömning.


UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar. Närvaro är obligatorisk i vissa avsnitt, främst i momenten 1 och 4.


EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga prov och/eller inlämningsuppgifter i varje moment, förberedda muntliga uppgifter samt fortlöpande bedömning under kursens gång. För att erhålla VG på hela kursen krävs att den studerande har uppnått betyget VG på moment/prov om tillsammans minst 12 poäng.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Grammatik och språkteori 6.0poäng
Fonetik 2.0poäng
Textanalys och skriftlig framställning 3.0poäng
Språklig variation och språkriktighet 5.0poäng
Muntlig och skriftlig kommunikation 4.0poäng

LITTERATUR
Moment 1. Muntlig och skriftlig kommunikation, 4 poäng
Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996), Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-26842-4.
Linell, Per (1984), Människans språk. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8.
Kap. 12-13.
Strömqvist, Siv (1993), Skrivprocessen. Teori och tillämpning. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-26532-8.
Strömquist, Siv (1996), Talarskolan. Talprocessen - Teori och tillämpning. Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-61877-3.
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1991). Stockholm: Almqvist & Wiksell Förlag. ISBN 91-21-11280-0.
Kopierat material.

Moment 2. Fonetik, grammatik och språkteori, 8 poäng
Ekerot, Lars-Johan (1987), "Syntax och informationsstruktur". I: Hyltenstam. Kenneth (red.), Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber.
Elert, Claes-Christian (1989), Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Norstedts. ISBN 91-1-873191-0.
Elert, Claes-Christian (1983), "Får man tala med regional färgning i dagens svenska?" I: Språkvård 1983:4. S. 2-9.
Elert, Claes-Christian (1989), "Förändringar i svenskt uttal under de senaste hundra åren." I: Svensklärarföreningens årsskrift 1989. Stockholm. S. 23-31.
Elert, Claes-Christian (1997), "Inledning". I: Hedelin, Per, Norstedts svenska uttalslexikon, s. 10-41. Stockholm: Norstedts. ISBN 91-1-971122-0.
Från rondell till gräddfil. Nya ord i svenskan från 40-tal till 80-tal. [Utgiven av] Svenska språknämnden. 2. uppl. Solna: Esselte Studium, s. 4-30. ISBN 91-24-35516-x. (Tillhandahålls av institutionen.)
Grammatik på villovägar (1987). Teleman, Ulf (red.). Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 73. Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-35046-x.
Holm, Lars & Larsson, Kent (1980), Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-09662-3.
Jörgensen, Nils & Svensson, Jan (1987), Nusvensk grammatik. Malmö: Liber.
ISBN 91-38-61700-5.
Liljestrand, Birger (1993), Så bildas orden. Handbok i ordbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6.
Linell, Per (1984), Människans språk. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8.
Kap. 1, 6-11.
Nauclér, Kerstin (1985), "Stavning på språkets grund." I: Pettersson, Åke & Badersten, Lennart, Språk i utveckling. Malmö: Liber. ISBN 91-38-61574-6.
Pettersson, Åke (1969), "Språkvetenskaplig semantik." I: Loman, Bengt m.fl., Språket i blickpunkten. Skrifter utgivna av Svensklärarföreningen 110. Lund: Gleerups. (Tillhandahålls av institutionen.)
Teleman, Ulf (1992), [Artikeln] "grammatik" i Nationalencyklopedin.
Kopierat material.

Moment 3. Språklig variation och språkriktighet, 5 poäng
Adelswärd, Viveka (1992), "Kommunikativa stildrag - om tystnad och turtagande, skrattande och frågande". I: Tal och samtal, Siv Strömquist (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-34721-9.
Andersson, Lars-Gunnar (1985), Fult språk. Svordomar, dialekter och annat ont. Stockholm: Carlsson. ISBN 91-7798-0360.
Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-718-5.
Linell, Per (1984), Människans språk. En orientering om språk, tänkande och kommunikation. Malmö: Liber Förlag. ISBN 91-38-60035-8. Kap 2.
Nordenstam, Kerstin (1990), "Hur talar kvinnor och män till vardags." I: Kvinnovetenskaplig tidskrift 1990:1. S. 32-42.
Sigurd, Bengt (1968), Svenska ordböcker. Lund: Gleerups. Kap. 1, 2, 3.
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1991). Solna: Almqvist & Wiksell Förlag. ISBN 91-21-11280-0.
Teleman, Ulf (1991), Lära svenska. Om språkbruk och modersmålsundervisning. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-11396-3.
Tingbjörn, Gunnar (1994), Svenska som andraspråk. En introduktion. Lärarbok 1. Stockholm: Natur och Kultur och Utbildningsradion. ISBN 91-27-50463-8. S. 7-43.
Kopierat och inspelat material.

Kännedom om följande ordlistor och ordböcker:
Bonniers svenska ordbok, Femte upplagan (1991), (utg. Malmström, Gyorki & Sjögren). Stockholm: Bonniers.
Dahlstedt, Karl Hampus & Hagervall, Claes Börje (1992), Främmande ord i vardagssvenskan. Stockholm: Norstedt.
Från rondell till gräddfil. Nya ord i svenskan från 40-tal till 80-tal. (1989). [Utgiven av] Svenska språknämnden. 2. uppl. Solna: Esselte Studium. ISBN 91-24-35516-x. Hedelin, Per (1997), Norstedts svenska uttalslexikon.. Stockholm: Norstedts. ISBN 91-1-971122-0.
Hellquist, Elof (1966), Svensk etymologisk ordbok. Lund: Gleerups.
Illustrerad svensk ordbok (1969), utg. Molde, Bertil. Stockholm: Natur och Kultur.
Nationalencyklopedins ordbok. Utarbetad vid Språkdata, Göteborgs universitet. Höganäs: Bra böcker 1995-1996. ISBN saknas.
Nyord i svenskan från 40-tal till 80-tal (1986). Stockholm: Esselte Studium.
Se Från rondell till gräddfil (1989). Stockholm: Esselte Studium.
Ord för ord. Svenska synonymer och uttryck (1987), Stockholm: Norstedts.
SAOB = Ordbok över svenska språket utg. av Svenska Akademien 1- (1893-). Lund.
SAOL = Svenska Akademiens ordlista över svenska språket, 12 uppl. (1998), Stockholm: Norstedts. ISBN 91-7227-032-2.
Svensk handordbok. Konstruktioner och fraseologi (1966 eller senare). Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-14309-X.
Norstedts stora svenska ordbok (1995). Utarbetad vid Språkdata, Göteborgs universitet. Stockholm: Norstedts. ISBN 91-1-955072-3. [Utgavs tidigare under titeln Svensk ordbok. Stockholm: Esselte Studium.]
Östergren, Olof (1919-1972), Nusvensk ordbok. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Östergren, Olof & Dahlstedt, Karl-Hampus (1986), Våra vanligaste främmande ord. Stockholm: Esselte.

Moment 4. Textanalys och skriftlig framställning, 3 poäng
Allard, Birgita & Sundblad, Bo (1989), "Skriva till sig själv - skriva till andra". I: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Hammarbäck, Solveig (1989), "Skrivutveckling - hinder och möjligheter för eleverna på gymnasieskolans yrkseinriktade linjer". I: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Hellspong, Lennart & Ledin, Per (1997), Vägar genom texten. Handbok i brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37301-5.
Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996), Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-26842-4.
Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas (1990), Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30261-4.
Liljestrand, Birger (1993), Språk i text. Handbok i stilistik. Kap. 1, 2, 7, 8 + Bilaga. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37031-8.
Pettersson, Åke (1990), "Berömda uppsatser?" I: Svenskan i skolan. Nordsamling 1. Kent Larsson (red). (Nordsvenska. Skrifter utgivna av Institutionen för nordiska språk vid Umeå universitet 7). Umeå. S. 109-137. (Tillhandahålls av institutionen.)
Strömqvist, Siv (1993), Skrivprocessen. Teori och tillämpning. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-26532-8.
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1991). Stockholm: Almqvist & Wiksell Förlag. ISBN 91-21-11280-0.
Kompendium "Texter A".


Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18