Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för språk och litteratur

KSP608 De viktiga åren i barns språkutveckling 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
FoV / Lp 1-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ulla Bergenudd Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1997-10-01 och senast reviderad 2000-06-21.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Lärarexamen eller studerande på lärarutbildningen.

MÅL
Kursen skall ge fördjupade kunskaper om barns språkutveckling och utveckla förutsättningarna för meningsfullt språkarbete i barngrupper.


INNEHÅLL
Moment 1. (1 p) Aktuell forskning om hjärnans utveckling och barns inlärning
Moment 2. (2 p) Skriftspråksutveckling och språklig medvetenhet
Moment 3. (4 p) Böckerna - hjälpmedel och stimulans i språkutvecklingen
Moment 4. (2 p) Språkliga minoriteter
Moment 5. (1 p) Projektarbete


UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, gruppövningar, seminarier och andra studieaktiva arbetsformer. I kursen ingår att i en barngrupp genomföra ett utvecklings-arbete i anslutning till kursinnehållet.


EXAMINATION
Aktivt deltagande under hela kursen och att med godkänt resultat ha genomfört och redovisat kursuppgifter och det egna utvecklingsarbetet.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Projektarbete 1.0poäng
Språkliga minoriteter 2.0poäng
Böckerna - hjälpmedel och stimulans i språkutvecklingen 4.0poäng
Skriftspråksutveckling och språklig medvetenhet 2.0poäng
Aktuell forskning om hjärnans utveckling och barns inlärning 1.0poäng

LITTERATUR
Ambom, H & Hansson, J. Läsglädje i skolan. En bok för alla. ISBN 91-7221-045-1.
Arnqvist, Anders (1993) Barns språkutveckling, Studentlitteratur,
ISBN 91-44-35961-6.
Björk, M., &Lidberg, C (1996) Vägar in i skriftspråket tillsammans och på egen hand. Natur och Kultur. ISBN 91-27-64964-4B.
Ekströms, S., & Isaksson, B (1997) Bildglädje och Läslust, En bok för alla. ISBN 91-7448-993-3.
Ekström, Susanna. Handledning för högläsare och berättare som besöker barngrupper. ISBN 91-7221-122-9.
Erikssen Hagvert, Bente (1990) Skriftspråksutveckling genom lek, Natur och kultur ISBN 91-27-61090-X.
Henriksson , Lisa. Bokpuffar - Lekidéer kring bilderböcker för förskolan och lägre skolstadier. ISBN 91-7221-121-0.
Ladberg, Gunilla (1996) Barn med flera språk, Utbildningsförlaget,
ISBN 91-634-0254-8.
Lindö, Rigmor (1986) Sagoskolan, Liber, ISBN 91-38-61614-9.
Skolverket (1998). Att undervisa elever med svenska som andra språk - ett referensmaterial. ISBN 91-89313-10-0.
Kopierade texter tillkommer.


ÖVRIGT
Eriksson Hagvert, Bente, P‡lsd—ttir, Herd’s (1993) Lek med språket,
Natur och kultur ISBN 91-27-72258-9
Svensson, A-K (1995) Språkglädje. Studentlitteratur. ISBN 91-44-000184-3.



Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18