|
|
|
|
KSP328 Svenska I 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Svenska NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD / SoS Gr 4-9 / Lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Rune Westerlund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999-12-16 senast reviderad 2000-03-30. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄP061 MÅL Syftet med kursen är att ge ökad kännedom om språkets kommunikativa funktion och dess betydelse för tänkande och kreativitet. Kursen ska också ge kunskap om individens språkutveckling och om språklig variation, t ex geografisk, social, åldersbetingad och könsmässig. Kursen ska utveckla studenternas färdighet att uppmärksamma och stödja elevens språkutveckling och språkanvändning. I kursen utvecklas studentens färdigheter i kommunikation bl a genom tal, skrift och informationssökning INNEHÅLL Moment 1 Tala: muntliga anföranden, högläsning, berättande, 2 p Moment 2 Skriva: skrivprocessen i teori och praktik - språk som redskap för tänkande och kreativitet, 2,5 p Moment 3 Barns språkutveckling, 2 p Moment 4 Språklig variation, dvs regionala, sociala, könsliga och åldersbetingande varianter, 3 p Moment 5 Informationssökning 0,5 p UNDERVISNING Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbeten och andra studentaktiva arbetsformer. Viss undervisning sker via distansöverbryggande teknik. Integration sker mellan de olika delmomenten. EXAMINATION Bedömning sker vid redovisning av kursuppgifter såväl individuella som grupprelaterade. Bedömningsformen förutsätter aktivt deltagande i kursen. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Informationssökning | 0.5poäng |
Språklig variation | 3.0poäng |
Barns språkutveckling | 2.0poäng |
Skriva | 2.5poäng |
Tala | 2.0poäng |
LITTERATUR Moment 1 Strömqvist, Siv (1996) Talarskolan - Talprocessen - Teori och tillämpning Kristianstad: Gleerups ISBN 91-40-61877-3. Moment 2 Hultman, Tor G. (1989), "Skrivutveckling i ett pragmatiskt perspektiv". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. Nyberg, Sven (1992), Alla har var sitt moln. Kreativ skrivning i grundskolan. Stockholm: Utbildningsradion. ISBN 91-26-88100-4. Pettersson, Åke (1989), "Utvecklingslinjer och utvecklingskrafter i elevernas uppsatser ". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. Strömqvist, Siv (1993) Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-4426532. Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1991). Solna: Almqvist & Wiksell Förlag. ISBN 91-21-11280-0. Wolf, Lars (1997) Till dig en blå tussilago - Att läsa och skriva lyrik i skolan. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-4400241. Moment 3 Andersson, Lars-Gunner (1989), "Attityder till språk". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. Jörgensen, Nils (1995) Barnspråk och ungdomsspråk (kap 1-10) Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-46751-6. Wood, David (1992) Hur barn tänker och lär (kap 5) (Tillhandahålls av Institutionen. Moment 4 Bergman, Gösta (1968 eller senare), "Svenska dialekter". Ur: Bergman Gösta, Kortfattad svensk språkhistoria. s. 219-231. Stockholm: Bokförlaget Prisma. ISBN 91-518-1747-0. (Tillhandahålls av institutionen) Dahlberg, Gunilla, "Språk och socialisation. Om barns sätt att skapa mening i tillvaron". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9. Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25. Kap. 1-9, 12-13. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-718-5. Teleman, Ulf (1989), "Språkutveckling under skoltiden: ett problemfält". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ult (red). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Moment 1-4
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |