Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för språk och litteratur

KSP328 Svenska I 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
/
SoS Gr 4-9 / Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Rune Westerlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999-12-16 senast reviderad 2000-03-30.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP061

MÅL
Syftet med kursen är att ge ökad kännedom om språkets kommunikativa funktion och dess betydelse för tänkande och kreativitet. Kursen ska också ge kunskap om individens
språkutveckling och om språklig variation, t ex geografisk, social, åldersbetingad och könsmässig. Kursen ska utveckla studenternas färdighet att uppmärksamma och stödja elevens språkutveckling och språkanvändning. I kursen utvecklas studentens färdigheter i
kommunikation bl a genom tal, skrift och informationssökning


INNEHÅLL
Moment 1
Tala: muntliga anföranden, högläsning, berättande, 2 p
Moment 2
Skriva: skrivprocessen i teori och praktik - språk som redskap för tänkande och
kreativitet, 2,5 p
Moment 3
Barns språkutveckling, 2 p
Moment 4
Språklig variation, dvs regionala, sociala, könsliga och åldersbetingande varianter, 3 p
Moment 5
Informationssökning 0,5 p


UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbeten och andra studentaktiva arbetsformer. Viss undervisning sker via distansöverbryggande teknik. Integration sker mellan de olika
delmomenten.


EXAMINATION
Bedömning sker vid redovisning av kursuppgifter såväl individuella som grupprelaterade.
Bedömningsformen förutsätter aktivt deltagande i kursen.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Informationssökning 0.5poäng
Språklig variation 3.0poäng
Barns språkutveckling 2.0poäng
Skriva 2.5poäng
Tala 2.0poäng

LITTERATUR
Moment 1
Strömqvist, Siv (1996) Talarskolan - Talprocessen - Teori och tillämpning Kristianstad: Gleerups ISBN 91-40-61877-3.
Moment 2
Hultman, Tor G. (1989), "Skrivutveckling i ett pragmatiskt perspektiv".
Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red).
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Nyberg, Sven (1992), Alla har var sitt moln. Kreativ skrivning i grundskolan.
Stockholm: Utbildningsradion. ISBN 91-26-88100-4.
Pettersson, Åke (1989), "Utvecklingslinjer och utvecklingskrafter i elevernas uppsatser ". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Strömqvist, Siv (1993) Skrivprocessen. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-4426532.
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1991). Solna: Almqvist &
Wiksell Förlag. ISBN 91-21-11280-0.
Wolf, Lars (1997) Till dig en blå tussilago - Att läsa och skriva lyrik i skolan. Lund:
Studentlitteratur ISBN 91-4400241.
Moment 3
Andersson, Lars-Gunner (1989), "Attityder till språk". Ur: Språkutveckling
under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red). Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-29681-9.
Jörgensen, Nils (1995) Barnspråk och ungdomsspråk (kap 1-10) Lund:
Studentlitteratur ISBN 91-44-46751-6.
Wood, David (1992) Hur barn tänker och lär (kap 5) (Tillhandahålls av
Institutionen.
Moment 4
Bergman, Gösta (1968 eller senare), "Svenska dialekter". Ur: Bergman Gösta,
Kortfattad svensk språkhistoria. s. 219-231. Stockholm: Bokförlaget Prisma.
ISBN 91-518-1747-0. (Tillhandahålls av institutionen)
Dahlberg, Gunilla, "Språk och socialisation. Om barns sätt att skapa mening i
tillvaron". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman,
Ulf (red). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets
skrifter 25. Kap. 1-9, 12-13. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91-7382-718-5.
Teleman, Ulf (1989), "Språkutveckling under skoltiden: ett problemfält". Ur:
Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ult (red). Lund:
Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.

Moment 1-4
Urval vetenskaplig text (uppsatser och/eller avhandlingsavsnitt), omfattande ca 50 s
i samråd med läraren. Kopierat material.
Moment 5
Kännedom och orientering kring följande ordlistor och ordböcker:
Bonniers svenska ordbok, Femte upplagan (1991), Stockholm: Bonniers. ISBN 91-34-
51196-2.
Dahlstedt, Karl Hampus & Hagervall, Claes Börje (1992), Främmande ord i
vardagssvenskan. Stockholm: Nordstedt.
Från rondell till gräddfil. Nya ord i svenskan från 40-tal till 80-tal (1988 eller senare).
Hellquist, Elof (1966), Svensk etymologisk ordbok. Lund: Gleerups.
Nationalencyklopedins ordbok (1995) (3 band).
Ord för ord. Svenska synonymer och uttryck (1987), Stockholm: Norstedts
ISBN 91-1-765112-3.
SAOB=Ordbok över svenska språket utg. av Svenska Akademien 1-(1893-). Lund.
SAOL=Svenska Akademiens ordlista över svenska språket, 12 uppl (1998)
Nordstedts förlag ISBN 91-7227-032-2.
SAOL=Svenska Akademiens ordlista över svenska språket, 11 uppl. (1986),
Stockholm: Norstedts Förlag. ISBN 91-1-863722-1.
Svenska handordbok. Konstruktioner och fraseologi (1966 eller senare). Stockholm:
Esselte Studium. ISBN 91-24-14309-X.
Hedelin (red) (1997) Svenska uttalslexikon. Norstedts förlag.
Internetbaserade källor.
Östergren, Olof (1919-1972), Nusvensk ordbok. Stockholm: Wahlström &
Widstrand.
Östergren, Olof & Dahlstedt, Karl-Hampus (1986), Våra vanligaste främmande ord.
Stockholm: Esselte.




Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18