|
|
|
|
KSP062 Svenskämnets helhet 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Svenska NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 / Lp 1 SPRÅK: EXAMINATOR Bo Renberg Adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999 10 28 reviderad 2000-03-30. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄN037 eller PÄS035 MÅL De studerande skall efter avslutad kurs - ha tillägnat sig ökad beläsenhet i barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur, - ha utvecklat förmågan att föra litteratursamtal, - kunna omsätta tidigare kunskaper om litteratur- och litteraturläsning i didaktiska färdigheter, - med ökad perspektivrikedom kunna reflektera över och bedöma det egna språkliga uttrycket för tankar och argumentation, - kunna bedöma och utveckla elevers muntliga och skriftliga textproduktion, - ha ökade kunskaper om andraspråkinlärning och invandrarbarnens skolsituation, - kunna tillämpa en didaktisk helhetssyn på svenskämnet. INNEHÅLL Litteratursamtal Textanalys (elevtexter, bruksprosa, skönlitteratur) Textbildning (muntliga och skriftliga tillämpningsuppgifter) Barn-, ungdoms- och vuxenlitteratur Svenska som andraspråk, fortsättning Svenskämnets didaktik Svenskämnets helhet och svensklärarrollen
| |
Svenska | 5.0poäng |
LITTERATUR Brodow, Bengt (1996). Perspektiv på svenska , del I och II. Solna: Ekelunds. Chambers, Aidan (1994). Böcker inom oss. Stockholm: Norstedts. Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas (1990 eller senare). Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Lund: Studentlitteratur. Lundqvist, Ulla (1995). Läsa, tolka, förstå. Litteraturpedagogiska modeller. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Molloy, Gunilla (1996). Reflekterande läsning och skrivning. Årskurs 7-9. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (1999). Att undervisa elever med Svenska som andraspråk - ett referensmaterial. Stockholm: Liber Distribution. Strömquist, Siv (1996). Talarskolan. Talprocessen - teori och tillämpning. Malmö: Gleerups. Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1994 eller senare). Solna: Almqvist & Wiksell. Övrig litteratur väljs i samråd med undervisande lärare. Kopierat m
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |