Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för språk och litteratur

KSP027 Finska II - tvåspråkighet 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Finska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar / Lp 1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Leena Hamberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1995-04-21.
Senast reviderad 2000-04-28.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet och godkänt språkprov i finska.

MÅL
Studenterna lär sig att analysera begreppet tvåspåkighet ur olika aspekter. De får kunskap om språkinlärningen hos tvåspråkiga barn och bekantar sig med olika metoder i att bidra till tvåspråkig utveckling hos barn i förskola/skola.

INNEHÅLL
Tvåspråkig/flerspråkig utveckling i samhället och hos individen.
Olika sätt att arbeta i förskola/skola för att förstärka och utveckla barnens tvåspråkiga identitet och kompetens.


UNDERVISNING
Föreläsning och litteraturstudier.
Gruppdiskussioner.
Intervjuer.
Fältstudier i förberedelseklass och språkskola i Haparanda (lärarutbildningarna).



EXAMINATION
Aktivt deltagande i undervisningen.
Portfölj med ett urval av texter.


KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Finska 5.0poäng

LITTERATUR
Arnberg, L (1989) Tavoitteena kaksikielisyys. Clevedon: Multilingual Matters, cop. Jyväskylä. IDNR 185359056.
Tingbjörn, G (1994) Lärarbok 1. Svenska som andraspråk. En introduktion.
Bokförlaget Natur och Kultur,
Stockholm och Utbildningsradion. ISBN Bokförlaget
Natur och Kultur 91-27-50460-3. ISBN UR 91-26-94306-9
Övrig litteratur bestäms i samråd med examinator.

Senast reviderad litteratur: 2000-04-28

Kontaktperson: Leena Hamberg

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18