Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄS631 Religionsbeteendevetenskap C 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Religionsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-00

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majvor Ekberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Religionsvetenskap A och B totalt 40p.
OBS! Tillträde till kursen bör avges:
32p godkända från A och B kurs varav 8p ska vara inom beteendevetenskapen.

MÅL
á Religionsbeteendevetenskap C1 10p obligatorisk del.
C 1:s mål är att den studerande tillägnar sig:
- vidgad och fördjupad kunskap om samspelet mellan individ, grupp och helhet på det samhälleliga såväl som på det religiösa planet.
- en ökad förmåga att tillgodogöra sig religionsbeteendevetenskapliga framställningar, och kritiskt analysera, beskriva och utvärdera tillämpade metoder och resultat.

á Religionsbeteendevetenskap C2:1 10p, Uppsatsskrivning.
C 2:1:s mål är att den studerande ska tillägna sig:
- fördjupad kunskap och förståelse inom ett av religionsbeteendevetenskapens tre problemområden. Antingen inom det religionssociologiska, religionspsykologiska eller religionspedagogiska områden, som behandlar samspelet mellan individ, grupp och helhet på det samhälleliga såväl som på det religiösa planet.
- öva sin förmåga att självständigt tillämpa vetenskapliga arbetsmetoder, att avgränsa och centrera ett tydligt problem.

á Religionsbeteendevetenskap C2:2, 10p, varav C2:2a Litteraturkurs 5p och C2:2b Uppsatsskrivning 5p.
C2:2:s mål är att den studerande tillägnar sig:
- fördjupad kunskap och förståelse inom ett av religionsbeteendevetenskapens tre problemområden. Antingen inom det religionssociologiska, religionspsykologiska eller religionspedagogiska området, som behandlar samspelet mellan individ, grupp och helhet på det samhälleliga såväl som på det religiösa planet.
- större förmåga att självständigt tillämpa vetenskapliga arbetsmetoder, att avgränsa och centrera ett tydligt problem.

INNEHÅLL
á Religionsbeteendevetenskap C1 10 p obligatorisk del.
C 1:s innehåll fördelas på fyra moment:


Moment 1: Metod 1p
Kvalitativa och kvantitativa metoder, samt introduktion av de enklaste statistiska begreppen. De etiska förhållningssättet i forskningen.

Moment 2: Religionssociologi 3p
Religionssociologiska begrepp och teorier. Mot bakgrund av dessa studeras religion som social fenomen, individens och gruppens förhållningssätt till religion, samt religiös förändring hos individen, gruppen och samhället.

Moment 3: Religionspsykologi 3p
Religionspsykologins utvecklingshistoria. Mot bakgrund av vetenskapliga rön studeras religionen som upplevelse, erfarenhet och beteende. Personlighet och religion, meditation, mystik, djuppsykologi och religion, samt själavårdens relation till psykologin.

Moment 4: Religionspedagogik 3p
Den religiösa undervisningens förutsättningar. Religionspedagogiska teorier. Religionsundervisningens mål och undervisningsprocess, innehålls- och metodfrågor. Religionsundervisningen i ett historiskt perspektiv.

á Religionsbeteendevetenskap C2:1 Uppsatsskrivning 10p
Kursens innehåll och genomförande består av ett inledande delmoment som innefattar grundläggande kunskap om val av metod, upplägg och genomförande av en vetenskaplig rapport. Valet av ämne för uppsatsskrivning om 10p sker i samråd med undervisande lärare, inom alternativt religionssociologi, religionspsykologi och religionspedagogik. Kursen innefattar förutom den undervisning som hör till metodfrågorna inga obligatoriska föreläsningar, utan utkast till uppsatser, diskuteras och handleds vid fastställda obligatoriska seminarier, under vilka även litteraturen behandlas.

á Religionsbeteendevetenskap C2:2 10p varav C2:2a Litteraturkurs 5p och C2:2b Uppsatsskrivning 5p
Moment C2:2a innefattar en fördjupande litteraturkurs om 5p inom ett av religionsbeteendevetenskapens tre områden, religionssociologi, religionspsykologi och religionspedagogik. Momentet inleds med metodfrågor för grundläggande kunskap om val av metod, upplägg och genomförande av en vetenskaplig rapport. Obligatoriska litteraturseminarier och seminarieövningar, muntliga redovisningar, individuellt och/eller i grupp, samt skriftliga redovisningar.
Moment C2:2b innefattar uppsatsskrivning om 5p, där val av ämne sker i samråd med undervisande lärare och inom samma religionsbeteende vetenskapliga område som litteraturkursen. Momentet innehåller inga obligatoriska föreläsningar, utan utkast till uppsatsen diskuteras och handleds vid obligatoriska seminarier, under vilka även litteraturen behandlas.

UNDERVISNING
á Religionsbeteendevetenskap C1
Obligatoriska föreläsningar, litteraturseminarier, seminarieövningar, muntliga och skriftliga redovisningar, individuellt och/eller i grupp.
á Religionsbeteendevetenskap C2:1
Se under rubriken Innehåll
á Religionsbeteendevetenskap C2:2
Se under rubriken Innehåll

EXAMINATION
á Religionsbeteendevetenskap C1 10p
Examination sker både muntligt och skriftligt, fördelat i överenskommelse med betygsbestämmande lärare.

á Religionsbeteendevetenskap C2:1 10p
Uppsatsen redovisas och diskuteras. I examinationen ingår även att fungera som opponent.

á Religionsbeteendevetenskap C2:2 10p varav C2:2a Litt.kurs 5p och C2:2b Uppsats 5p
Moment C2:2a Examination sker genom både muntlig och skriftlig redovisning.
Moment C2:2b Examination av uppsatsen sker genom att denna läggs fram och diskuteras vid seminarium.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

C2:2b Uppsats 5.0poäng
C2:2a Litteraturkurs 5.0poäng
C2:1 Uppsats 10.0poäng
Religionspsykologi/tentamen 3.0poäng
Religionsbeteendevetenskap/tentamen 3.0poäng
Religionspedagogik/tentamen 3.0poäng
Metod/tentamen 1.0poäng

LITTERATUR
á Religionsbeteendevetenskap C1
Moment 1: Metod
Alver, B G & Öyen, Ö (1998). Etik och praktik i forskarens vardag. Lund: Studentlitteratur.
Holme, I M & Solvang, B (1997). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund. (valda delar)
Moment 2: Religionssociologi
Barker, E (1989). New Religious Movements, a practical introduction. London: HMSO. (valda delar 150s)
Frisk, L (1998). Nyreligiositet i Sverige. Ett religionsvetenskapligt perspektiv. Falun. s181-239 (det religionssociologiska perspektivet)
Pettersson, T & Riis, O (1994). Scandinavian Values, Religion and Morality in the Nordic Countries. Acta Universitatis Upsaliensis, Psychologia & Sociologia Religionum, 10. (valda delar ca 160s)
Repstad, P (1996). Religion and modernity. Oslo, Stockholm: Scandinavian University Press. (184s)
Roberts, K A (1995). Religion in Sociological Perspective. London: Wadsworth Publishing Company. (valda delar ca 150s)
Alternativt
Wilson, B R (1982). Religion in Sociological Perspective. Oxford: Oxford University Press. (187s)
Moment 3: Religionspsykologi
Batson, D C, Schoenrade, P & Ventis L W. Religion and the Individual. A socialpsychological perspective. New York: Oxford University Press. (valda delar, ca 150s)
Fhanér, S (1985). Psykologi som förklaring, förståelse och kritik. Stockholm (127s).
Gilligan, C (!993). Med kvinnors röst. Psykologisk teori om kvinnors utveckling. Stockholm. (189s)
Wikström, O (1994). Det bländande mörkret. Om andlig vägledning och psykoterapi I vår tid. Örebro. (278s)
Wulff, D M (1993). Religionspsykologi 1 o 2. Lund: Studentlitteratur. (valda delar)
Moment 4: Religionspedagogik
Astley, J & Francis, L J (1996). Christian Theology et Religious Education, Connections and Contradictions. Bristol. (valda delar)
Fowler, J W, Nipkow, K E & Schweitzer, F (1992). Stages of Faith, and Religious Development: implications for church education and society. London SCM Press. (280s)
Jarlert, A (red) (1998). Barnet i kyrkohistorien. Lund: Lund University Press. (valda delar, om barnet i hustavlans värld ca 50s)
Johansson, E (1983). Kyrkböckerna berättar. Forskningens frontlinjer. Stockholm. (127s)
Lindmark, D (1993). "Sann kristendom och medborgerlig dygd". Studier i den svenska katekesundervisningens historia. Album Religionum Umense 2. Umeå. (valda delar)
Selander, S-Å (1993). Undervisa i religionskunskap. Lund: Studentlitteratur. (130s)

Den angivna litteraturen är i viss mån alternativ och kan ändras i samråd med undervisande lärare. Som helhet ska kurslitteraturen omfatta ca 2000-2400 sidor och fördelas inom religionsbeteendevetenskapens tre områden.

á Religionsbeteendevetenskap C2:1
Obligatorisk
Jarrick, A & Josephson, O (1988). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund.

Övrig litteratur som är relevant till val av område och uppsatsämne bestäms i samråd med handledaren, med ledning av litteraturlistan för C2:2 och egna förslag.

á Religionsbeteendevetenskap C2:2
Litteraturen för moment C2:2a som ska omfatta ca 1000-1200s väljs utifrån litteraturlistan och egna förslag i samråd med undervisande lärare.
Litteraturen är till viss del överlappande.
Obligatorisk:
Jarrick, A & Josephson, O (1996). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund. (133s)
Litteraturförslag: Inom ett område väljs i samråd med undervisande lärare litteratur som omfattar ca 1000-1200 s.
Moment 1: Religionssociologi
Berger, P L (1973). The Social Reality of Religion. Harmondsworth. (235s).
Beyer, P (1994). Religion and Globalisation. Lund(250s).
Bowen, J R (1998). Religion in Culture and Society. Boston. (248s).
Bruce, S (1996). Religion in the Modern World, from Chatedrals to Cults. Oxford University Press.(251s).
Cousineau, M (1998). Religion in a Changing World. Comperative studies in sociology. Westport, Conn (235s).
Heelas, P (ed), Martin, D&Morris, P (1998). Religion, Modernity and Postmodernity. Oxford, Blackwell. (338s)
Straarup, J (1985). Folklig religiositet och åsikter om nybyggda kyrkor.(180s)
Wilson, B R (1990). The Social Dimension of Secterianism: sects and new religious movements in contemporary society. Oxford University Press. (299s).
Wuthnow, R (1992). Rediscoverint the Sacred: perspectives on Religion inContemporary Society. (178s)
Moment 2: Religionspsykologi
Beit-Hallahmi, B & Argyle, M (1997). The Psychology of Religious Behavior, Belief and Experience. London, Routledge. (318s).
Bergstrand, G (1984). En illusion och dess utveckling. Om synen på religion i psykoanalytisk teori.Älvsjö. (144s).
Csikszentmihalyi, M (1992). Flow, den optimala upplevelsens psykologi. Stockholm.
Frankl. V (1997). Gud och det omedvetna. Stockholm.(130s).
Geels, A(1991). Att möta Gud i kaos, religioösa visioner i dagens Sverige. Stockholm.(283s).
Hof-Stinissen (1972). Mystik och meditation. Stockholm. (292s)
Holm, N G (1992, 1979). Mystik och intensiva upplevelser. Del 1-3. Stockholm, Åbo (160s)
Leech, K (1989). Spirituality and Pastoral Care. London.
Nordlund, K-A (1994). Existentiella frågor i själavården. Stockholm.
St. Clair, M (1994). Human Relationship and the Experiende of God. Objekt relations and Religion. New York: Paulist Press.(103s).
Sunden, H (1971). Religionen och rollerna. ett psykologiskt studium av fromheten. Stockholm.(573s).
Tudor-Sandahl, P (1993). den fängslande verkligheten. Objektrelationsreori i praktiken. Stockholm. (178s).
Wikström o (1992) Den outgrundliga människan. Livsfrågor, psykoterapi och själavård. Stockholm.(318s).
Wikström, O (1980). Stöd eller börda? Religionens roll i psykiatri och psykoterapi. Uppsala. (s86-240).Yalom, ID (1980) Existential Psychotherapy. New York. (524s).
Moment 3: Religionspedagogik
Asmund & Dale (1992). Undervisning i kirken gjennom tidene. Oslo, Stockholm. (216s)
Astley, J & Francis, L J (1996). Christian Theology et Religious Education, Connections and Contradictions. Bristol. (276s).
Benktson, B-E (1990). Pedagogik och existens: granskning av B Dahlins avhandling.(19s).
Brunstad, P O (1998). Ungdom og livstolking: en studie av unga menneskers tro og fremtidförventningar. Troindheim. (292s).
Dahlin, B (1989). Religionen, själen och livets mening: en fenomenografisk och existensfilosofisk studie av religionsundervisningens villkor. Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis. (359s).
Edgaardh Beckman, N (1998). Folkkyrka i solidaritet med kvinnor. Tro & Tanke 1998:2. Svenska kyrkans forskningsråd. (138s).
Groome, T H (1980). Christian Religious Education. Sharing Our Story and Vision. San Fransisco. (300s).
Hartman, S G (1995). Lärares kunskap. Traditioner och ideer i svensk undervisningshistoria. Linköping. (220s).
Johansson, E (1993). Kan själva orden. Artiklar i folkundervisningens historia. Scriptum 38, Umeå Universitet forskningsarkivet. (67s)
Kilström, B I (1958). Den kateketiska undervisningen i Sverige under medeltiden. Uppsala. (340s)
Olivestam, C E, Larsson, R & Wiedel, B (1995). Teori och praktik kring kyrkans bibelundervisningen. Umeå. (190s).
Seymour-Miller (1990). Contemporary Approaches Christian Education. Nashville. (165s)
Sjödin, U (1995). En skola flera världar. Lund. (175s)

.


ÖVRIGT
RESURSER: Re 20p.

Kontaktperson: Mayvor Ekberg

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18