ÄMNE (enl SCB) Didaktik
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD LKF / Lp 3,4
Fristående /
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
I Karlefors Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-01-27 att gälla tills vidare. Senast reviderad 00-02-02.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier
MÅL
De studerande skall efter genomgången kurs:
- kunna belysa olika teorier som behandlar människans behov av fritid,
- kunna definiera fritidsbegreppet ur ett psykologiskt, ekonomiskt, samhälleligt och socialt perspektiv,
- ha kunskap om hur samhällsutvecklingen styr människors behov av och möjlighet till fritidssysselsättning samt
- kunna synliggöra de problem och möjligheter som olika typer av fritidssysselsättningar kan innebära för vår miljö.
INNEHÅLL
MOMENT 1. Människors behov av fritid, 2p
Olika gruppers behov av fritidssysselsättning
Olika gruppers val av fritidssysselsättning
Grupprocesser
Ledarskap
MOMENT 2. Samhället och fritiden, 4p
Fritiden och den offentliga sektorn (fritidspolitik, kulturpolitik)
Fritiden som kommersiell näring (lagar, förordningar, politik - ekonomiska förutsättningar, institutionella ramar)
Fritidens ideologi och politik (folkrörelserna, aktionsgrupper, intresseorg., organisationsdriven fritid)
Fritiden inom olika åldersstrukturer
Kön, makt och fritid
Globala perspektiv
MOMENT 3. Naturen och fritiden, 4p
Naturens möjligheter till fritid och rekreation
Friluftsliv
Ekoturism idag och i framtiden
Naturgeografiska perspektiv
UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, gruppdiskussioner, fältstudier, exkursioner och seminarieuppgifter.
EXAMINATION
Examination sker genom seminarieuppgifter, samt muntlig och skriflig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|