Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄS615 Religion B 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Religionsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT-01

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majvor Ekberg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 00-02-03.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Religion A

MÅL
Kursens mål är att den studerande ska ha tillägnat sig vidgad och fördjupad kunskap i och förståelse för de olika religionernas och livsåskådningarnas innehåll och uttrycksformen, funktion och betydelse för människan och samhället i historia och nutid. Dessutom ska den studerande ha tillägnat sig en ökad förmåga att bearbeta eitska och existentiella frågor, samt ha tillägnat sig översiktlig kunskap i tillämpade metoder inom religionsvetenskapen.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Bibelvetenskap 4p
Del I Gamla testamentet. De enskilda böckernas komposition, tillkomst- historia och innehåll. Interpretation av valda texter.
MOMENT 2. Kristendomens historia 4p
Den kristna kyrkans och teologins utveckling med inriktning på kontinuitet och förändring i samspel med det omgivande samhället och dess kulturella utveckling under skilda tidsepoker. Kyrkan och sekularisering.
MOMENT 3. Religionshistoria 2p
Judendomens och islams fortsatta utveckling fram till vår egen tid. Översiktligt Kina och Japans religioner. De skriftlösa kulturerna med inriktning på ritens meningsbärande funktion.
MOMENT 4. Religionsbeteendevetenskap 5p
Religionssociologi - samspelet mellan individ, grupp och helhet, såväl på det samhälleliga som på det religiösa planet. Religionspsykologi - meditationens och mystikens psykologi, själavård och psykologi, sekten i ett psykologiskt och sociologiskt perspektiv. Religionspedagogik - den religiösa undervisningen i ett historiskt perspektiv. Religionsundervisningens didaktik.
MOMENT 5. Tros- och livsåskådning 5p
Introduktion i religionsfilosofins metoder för studier av dess arbete med att analysera och kritiskt bedöma religiösa trosföreställningar. Analys av de etiska frågorna i dagens samhälle. Modern teologi i jämförelse med den klassiska kristna trosläran. Analys av livsåskådningar och nya religiösa rörelser i Sverige och den västerländska kultursfären.

UNDERVISNING
Föreläsningar, studentaktiva seminarier, gruppdiskussioner.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Religionshistoria/tentamen 2.0poäng
Tros- o livsåskådningsvetenskap/tentamen 5.0poäng
Religionsbeteendevetenskap/tentamen 5.0poäng
Kristendomshistoria/tentamen 4.0poäng
Bibelvetenskap/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
* Moment 1
Albrektsson, B & Ringgren, H (1979). En bok om Gamla Testamentet. Lund: Liber. 251 s.
Gerhardsson, B (1989). En bok om Nya Testamentet. Kristianstad. (urval) 250 s.
Kieffer, R (1994). I närkamp med Bibeln.ÊBorås.
* Moment 2
Borgehammar, S (red) (1993). Kyrkans liv.ÊStockholm: Verbum.
Hallencreutz, C F (1991). Missionsvetenskapliga perspektiv. Uppsala, Teologiska Institutionen.
Tergel, A (1992). Från Jesus till moder Teresa. Kristenhetens historia. Stockholm: Verbum. (valda delar)
Åberg, G & Martling, CH (1994). Det nya Europa i religionsperspektiv.ÊGleerups. (valda delar)
* Moment 3
Ringgren, H & Ström, Å (1994). Religionerna i historia och nutid. Gleerups.
Nielsen, N C, Jr, et al (1992). Religions of the World.ÊThird edition. New York.
* Moment 4
Bergstrand, G (1992). Från naivitet till naivitet. Om James Fowlers modell för trons utveckling. Stockholm: Verbum.
Frohm, K (1993). Introduktion till beteendevetenskaplig metod och statistik. Religionsvetenskapliga skrifter nr., Uppsala.
Geels, A & Wikström, O. (1993). Den religiösa människan. Psykologiska perspektiv. En introduktion till religionspsykologi. Lund. (valda delar)
Larsson, R (1991). Introduktion till religionspedagogiken. Religio nr 17. Lund: Teologiska Institutionen.
Pettersson, T & Geyer, K (1992). Värderingsförändringar i Sverige. Den Svenska modellen, individualismen och rättvisan. Stockholm: Utbildningförlaget Brevskolan.
Selander, S-Å (1994). Livstolkning. Rapporter om utbildning 1994:3. Lund.
* Moment 5
Andersen, S (1993). Som dig selv. Aarhus Universitetsförlag.
Bråkenhielm, C-R (red) (1983). Aktuella livsåskådningar del II. Lund: Doxa (valda delar)
Ford, D F (1991). Modern teologi del I och II. Stockholm: Verbum. (valda delar)
Holte, R (1984). Människa, Livstolkning och Gudstro. Teorier och metoder inom tros- och livsåskådningsvetenskap. Lund: Doxa.
Peterson, M et al. Reason and Religious Belief. An introduction to the Philosophy of Religion.
Rothstein, M (1997). Gud är blå. Falun: Bokförlaget Nya Doxa. (valda delar).
REFERENSLITTERATUR
Frisk, L (1993). Nya religiösa rörelser i Sverige. Åbo.
Lenhammar, H (1993). Genom tusen år. Huvudlinjer i Norden kyrkohistoria. Åsak.
Nylund, B. Teologi genom seklerna.
Tillägg till Gamla Testamentet (1986). De apokryfiska eller de deuterokanoniska skrifterna. Lund: Liber.
Övrig litteratur:
Bibel
Psalmbok
Skönlitterära verk som belyser och tolkar religionens och livsåskådningens fenomen och dess yttring.
Artiklar och kompendium.
Alternativ litteratur kan väljas i samråd med undervisande lärare och examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Re 20p

Kontaktperson: Mayvor Ekberg

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18