Institutionen för lärarutbildning
|
PÄS027 Skolan i samhället 10.0 poäng
|
ÄMNE (enl SCB) Didaktik
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7, / åk 1, Lp 3
Gl 4-9 /
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Åke Forslund Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-12-12.
FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄL 005
MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs:
- ha kännedom om demokratiska och etiska frågor i skolan och i samhället,
- ha teoretisk och praktisk kunskap om skolan som samhällsinstitution, styrningen av skolan och om läraryrket,
- ha ett historiskt - samhällsvetenskapligt perspektiv på skolan och skolutvecklingen,
- ha kunskap om den kulturella mångfalden inom den svenska skolan,
- ha grundläggande kunskaper om andraspråksinlärning och invandrarbarnens skolsituation,
- ha grundläggande kunskaper om informationstekniken i skolan,
- kunna tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt, planera, genomföra och avrapportera ett projektarbete samt
- ha kunskap och självkännedom som pedagogisk ledare.
INNEHÅLL
Samhällets grundläggande demokratiska värderingar
Den politiska styrningen av förskola, skola och fritidshem, styrdokumentens utformning och funktion, läroplansteori
Det nationella, kommunala och lokala ansvaret för skolan
Skolans organisation, skolmiljön, skolans vardag och lärarens arbete
Skolan i tiden: etik, ansvar och sekretess, utvecklingssamtal
Invandrarkunskap, tvåspråkighet, svenska som andraspråk
De olika skoldatanäten och tillämpad informationsteknik
Forskningsmetodik
Rapportskrivning
Reflekterande skrivning
Informationssökning - bibliotekskurs
UNDERVISNING
Undervisningen skall präglas av ett probleminriktat arbetssätt, där studenternas användning av ny teknik och deras problemlösningsförmåga utvecklas. Kursens innehåll och upplägg skall utgå från de studerandes erfarenhet och kunskap. Under praktiken genomförs en praktikuppgift.
EXAMINATION
Ett projektarbete i grupp planeras, genomförs och avrapporteras med anknytning till kursens innehåll. Egna reflektioner utifrån kursens innehåll dokumenteras i en egen "portfölj".
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|
Skriftlig dokumentation/Projektarbete och "portfölj" |
2.0poäng |
Praktik/praktikuppgift |
3.0poäng |
Skolan i tiden/PBL-tillämpning |
3.0poäng |
Skolan i samhället/teoretisk grundkurs |
2.0poäng |
LITTERATUR
Bengtsson, H (1994). Ansvar och sekretess i skola och barnomsorg.
Dahlgren (1995). Mål och medel - undervisa i grundskolan enl. Lpo 94. Ekelund. IDNR 917724691.
Ferm, L (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag.
Gren, J (1995). Etik i pedagogens vardagsarbete.
Ingelman, R (1996). Upplevelsepedagogik och Äventyrsmetodik: tankar om undervisning. Ekelund. IDNR 917724736.
Johansson, H (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande.
Liljekvist, K (1994). Skolan och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (1994). Att undervisa invandrarelever i svenska.
Skolverket. Jord för växande.
Strömqvist, S. Uppsatshandbok. Hallgren och Fallgren. ISBN 7382-745-2.
Tham, A. Perspektiv på barn och ungdom. Utbildningsradion. ISBN 91-26-90864-6.
Utbildningsdepartementet. Grunden för livslångt lärande SOU 1994:45 (valda delar)
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna Lpo94. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet.
Lpfö98.
Ett antal skönlitterära böcker om invandrarbarn och ungdomar
Information och kunskap hämtas även från www
Kopierat material
Videofilmer och kassettband från Utbildningsradion
REFERENSLITTERATUR
Bergman, P, Sjöquist, L, Bülow & Ljung, B. Två flugor i en smäll. Almqvist & Wiksell
Skolverket. Utvecklingssamtal.
Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna.
Truedson, L (1995). Nyckeln till Internet för skolan. ISBN 91-1-953281-4.
ÖVRIGT
RESURSER: Sk 2p, Sv 2p, Pr 3p, Ped/met 3p.
Kontaktperson:
|
|