Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP635 IT för lärare 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående kurs / Lp 2-3

SPRÅK:

EXAMINATOR
Elisabeth Lundmark

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-09-29 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Förutom allmän behörighet är det ett krav att kursdeltagarna har grundläggande datorkunskaper. Kursen kräver självständigt arbete framför datorn så därför förutsätts viss vana vid Internet och ordbehanding. För att gå kursen bör den studerande ha genomgått grundkurs IT, eller ha motsvarande kunskaper. Med detta menas grundläggande förståelse och färdighet i att hantera datorn vad avser standardprogram som ordbehandling, enklare kalkyl, e-post och en webbläsare. Grundläggande kunskaper om begrepp och terminologi inom IT-området.

MÅL
Den studerande skall:
- Tillägna sig kunskaper om hur den moderna informationsteknologin förändras arbets- och organisationsvillkoren i samhället med tyngdpunkt på pedagogisk verksamhet.
- Utveckla förmågan att formulera, avgränsa, undersöka och presentera ett pedagogiskt problem för att kunna utveckla IT-pedagogisk verksamhet inom det pedagogiska fältet.
- Reflektera över och utveckla förmågan att använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel.
- Välja, bearbeta och visualisera information för kommunikation och lärande.
- Ge kompetens för att använda IT för kommunikation inom kursen och i sin egen verksamhet.
- Känna till aktuell forskning avseende datorer i pedagogisk verksamhet samt diskutera och reflektera över centrala frågeställningar.
- Kursen avser att ge en heltidsbild över IT och pedagogik. Med fördel kan fler sökande från samma skola/enhet delta i kursen.


INNEHÅLL
1. Samhället, pedagogiken och IKT.
Momentet syftar till att visa på samhällets intentioner med pedagogisk verksamhet, hur pedagogisk verksamhet påverkar samhället samt hur dessa delar kan påverkas av IKT. Momentet behandlar aspekter på lärande och datorer från regeringsnivå till den enskilda skolan/enheten. Både internationella och nationella aspekter beaktas.
2. Pedagogen och lärande med IT som stöd eller vektyg.
Momentet syftar till att belysa pedagogens profession, modern syn på lärande samt hur IT kan stödja läraren, lärandet och vara ett verktyg i den pedagogiska verksamheten. Momentet beaktar såväl undervisningspraktiska delar som administrativa delar i lärarens profession.
3. Pedagogisk produktion och utvecklingsstrategi.
Momentet syftar till att visa på redskap och former för läraren att använda datorn i produktion av t ex multimedia samt påvisa behov och nytta av strategisk utveckling av pedagogisk datorverksamhet. I detta moment behandlas även modeller för strategi/utvecklingsarbete samt arbetsformer för multimediaproduktioner. Momentet ska kopplas till den studerandes vardag.


UNDERVISNING
Distans.

EXAMINATION
Examination sker genom inlämningsuppgifter under kursens gång samt genom redovisning och opponering på projektarbete kring IT i pedagogisk verksamhet. Kursansvarig ansvarar för examination i samråd med handledarna.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Pedagogisk produktion och utvecklingsstrategi 2.0poäng
Pedagogen och lärande med IT som stöd eller verktyg 2.0poäng
Samhället, pedagogiken och IKT 1.0poäng

LITTERATUR


ÖVRIGT
Den studerande måste ha följande utrustning:
En internetansluten PC, Microsoft Word-kompatibelt ordbehandlingsprogram, en webbläsare, t ex MS Explorer eller Netscape. Skrivare är bra, dock inget krav.


Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18