Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP615 Utvärdering av pedagogisk verksamhet 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha grundläggande kunskaper om utvärdering i teori och praktik.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Vetenskapsteoretiska grunder, 3p
Vetenskapsbegreppet
Olika vetenskapsteoretiska skolor
Kvantitativa och kvalitativa ansatser
Informationsinhämtande metoder
MOMENT 2. Utvärdering, 3p
Utvärderingsbegreppet
Olika utvärderingsmodeller
Aktuella utvärderingsarbeten av pedagogisk verksamhet
Utvärderingen i praxis
MOMENT 3. Eget utvärderingsarbete, 4p
Planera, genomföra och rapportera eget utvärderingsarbete

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta förutsätter aktivt deltagande i undervisningen. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Granskning av den skriftliga rapporten i moment tre sker vid ett seminarium där opponent/respondent modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Eget utvärderingsarbete 4.0poäng
Utvärdering 3.0poäng
Vetenskapsteoretiska grunder 3.0poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. USBN 91-44-00417-6.
Ekholm, M., & Lander, R. (1993). Utvärderingspraktikan. Stockholm: Liber. ISBN 91-634-0034-0.
Eliasson, R., Levin, C., Meeuwisse, A., & Sunesson, S. (1990). Den värderande blicken. Om
urvärdering i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-31571-6.
Franke-Wikberg, S. (1990). En strategi för lokal utveckling av utbildningskvalitet. Pedagogiska
institutionen, Umeå universitet.
Starrin, B., Larsson, G., Dahlgren, L., & Styrborn, S. (1991). Från upptäckt till presentation. Om
kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-32121-X.
Thurén, T. (1991). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Runa förlag. ISBN 91-88298-03-5.
Tiller, T. (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-00-21793-0.

Senast reviderad litteratur: 2000-02-01

Kontaktperson: Kjell Johansson

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18