|
|
|
|
PÄP615 Utvärdering av pedagogisk verksamhet 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT-99 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Kjell Johansson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-01. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL Efter avslutad kurs ska den studerande ha grundläggande kunskaper om utvärdering i teori och praktik. INNEHÅLL MOMENT 1. Vetenskapsteoretiska grunder, 3p Vetenskapsbegreppet Olika vetenskapsteoretiska skolor Kvantitativa och kvalitativa ansatser Informationsinhämtande metoder MOMENT 2. Utvärdering, 3p Utvärderingsbegreppet Olika utvärderingsmodeller Aktuella utvärderingsarbeten av pedagogisk verksamhet Utvärderingen i praxis MOMENT 3. Eget utvärderingsarbete, 4p Planera, genomföra och rapportera eget utvärderingsarbete UNDERVISNING Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta förutsätter aktivt deltagande i undervisningen. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Granskning av den skriftliga rapporten i moment tre sker vid ett seminarium där opponent/respondent modellen tillämpas. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Eget utvärderingsarbete | 4.0poäng |
Utvärdering | 3.0poäng |
Vetenskapsteoretiska grunder | 3.0poäng |
LITTERATUR Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. USBN 91-44-00417-6. Ekholm, M., & Lander, R. (1993). Utvärderingspraktikan. Stockholm: Liber. ISBN 91-634-0034-0. Eliasson, R., Levin, C., Meeuwisse, A., & Sunesson, S. (1990). Den värderande blicken. Om urvärdering i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-31571-6. Franke-Wikberg, S. (1990). En strategi för lokal utveckling av utbildningskvalitet. Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Starrin, B., Larsson, G., Dahlgren, L., & Styrborn, S. (1991). Från upptäckt till presentation. Om kvalitativ metod och teorigenerering på empirisk grund. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-32121-X. Thurén, T. (1991). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Runa förlag. ISBN 91-88298-03-5. Tiller, T. (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 82-00-21793-0.
Senast reviderad litteratur:
2000-02-01
|
Kontaktperson: Kjell Johansson |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |