|
|
|
|
PÄP601 Pedagogik A 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT-99 / VT-00 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Eva Granlund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04. FÖRKUNSKAPSKRAV För studier på A-nivå krävs allmän behörighet för högskolestudier. MÅL Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer. INNEHÅLL MOMENT 1. Undervisning, 4p. Denna kurs är inriktad mot undervisningsprocessen som pedagogisk praktik. I kursen beskrivs och analyseras olika exempel på modeller för undervisning som förekommer och har förekommit. De exempel som väljs representerar olika vetenskapliga synsätt och pedagogiska institutioner. All undervisning sker huvudsakligen i grupp via muntlig och skriftlig kommunikation, varför denna aspekt av undervisningsprocessen särskilt betonas. MOMENT 2. Fostran, 5p. Denna kurs inriktas mot fostran som pedagogisk praktik. Kursen begränsas till frågor om hur, varför och vilka normer och värderingar som vidmakthålles eller förändras i pedagogisk praktik utanför det formella utbildningssystemet. Grundläggande relationer i och teorier om fostransprocessen och dess villkor är ett centralt innehåll. MOMENT 3. Utbildning, 5p. Denna kurs är inriktad mot utbildning som pedagogisk praktik. Den del av denna verksamhet som kursinnehållet behandlar är det formella utbildningssystemet, framför allt ett historiskt-samhälleligt perspektiv på den obligatoriska skolans (folkundervisningens) framväxt, utveckling och innehåll. Frågor om hur, varför och vilka föreställningar och färdigheter som uppstår, vidmakthålles eller förändras i relation till samhällsutvecklingen är därmed ett centralt kursinnehåll. Innehållsliga förändringar studeras genom exempel på läroplansinnehåll från olika tidsperioder. MOMENT 4. Vetenskapliga arbetsmetoder och vetenskapsteori, 6p. Introduktion av vetenskaplig metodik och vetenskapliga perspektiv. Momentet syftar till att bidra till integration inom kursen som helhet genom att kursdeltagarna gör ett mindre eget arbete som anknyts till något av tidigare moment 1-3. Arbetet skall belysa en aktualiserad frågeställning gärna med anknytning till egen erfarenhet. UNDERVISNING Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta innebär att deltagande i undervisningen är obligatoriskt. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. EXAMINATION Examinationen sker skriftligt eller muntligt, fortlöpande inom ramen för undervisningen och kan göras individuellt eller i grupp. Utvärdering för vidare planering skall göras i slutet av varje kurs/termin. Examination kan fullgöras intill ett år efter kursplaneförändring. Efter avklarad kurs utfärdas ett utbildningsbevis. Då detta i vissa sammanhang behöver kompletteras med ytterligare information bör denna kursplan sparas. Önskas intyg över avslutade delmoment måste särskild begäran ske. För studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds ytterligare examinationstillfälle i nära anslutning härtill. För att erhålla resultatet godkänd på kursen krävs godkänt resultat på samtliga uppgifter i kursen. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Vetenskapliga arbetsmetoder och vetenskapsteorier | 6.0poäng |
Utbildning | 5.0poäng |
Fostran/tentamen | 5.0poäng |
Undervisning | 4.0poäng |
LITTERATUR * Moment 1. Undervisning, 4p. Doverborg, E., Pramling, I., (1989) Att förstå barns tankar. Liber. Dryden, G & Vos, J (1994). Inlärningsrevolutionen. Brain Books (valda delar). Granér, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. alt. Granér, R (1991). Arbetsgruppen - den professionella gruppens psykologi. Studentlitteratur. Hemlin, B. (1999) Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga. Esper förlag. Hård af Segerstad (1996). Vuxenpedagogik - att iscensätta vuxnas lärande. Studentlitteratur. Litteratur, 200 sidor som behandlar undervisningsmodeller.
* Moment 2. Fostran, 5p.
* Moment 4. Vetenskapliga arbetsmetoder och vetenskapsteori, 6p.
Senast reviderad litteratur:
2000-02-14
|
Kontaktperson: Eva Granlund |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |