|
|
|
|
PÄP404 Lärande - utveckling - specialpedagogik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gl 4-9 / åk 4, Lp 1 SPRÅK: EXAMINATOR Mats Danell Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-02. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄL005, PÄP401 MÅL Den studerande skall utveckla kunskaper om betydelsen av eleven som aktiv och skapande individ i kunskapsprocessen. Studenten skall utveckla insikter om vikten av att elevens lärande knyter an till elevens egna föreställningar och erfarenheter. Ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter ska utvecklas där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv. De studerande ska kunna tillämpa: . ett arbetssätt som med utgångspunkt i elevernas behov, erfarenheter och intressen ska förebygga skolsvårigheter och främja utvecklingen hos elever med olika förutsättningar . ett arbetssätt där man i skolarbetet ugår från elevens resurser och utvecklingsbara möjligheter för att tillgodose elevens rätt att uppfattas som kompetent INNEHÅLL . barns och ungdomars utveckling och lärande i teori och praktik . grundläggande läs, skriv och matematikinlärning . elever med behov av särskilt stöd och stimulans och skolans ansvar när det gäller att tillgodose dessa elevers behov . specialpedagogik, specialmetodik . egna attityder och värderingar när det gäller elever med behov av särskilt stöd och stimulans . datoranvändning och IT som stöd för specialundervisning UNDERVISNING Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare görs bedömning av praktik och praktikuppgifter. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Specialpedagogik | 3.0poäng |
Utvecklingspsykologi | 1.5poäng |
Basfärdighet Sv/Ma | 2.0poäng |
Praktik, praktikuppgifter | 2.5poäng |
Examensarbete | 1.0poäng |
LITTERATUR Asmervik m.fl. (1993). Barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-27-64964-4. Hwang, P & Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi från foster till vuxen. Natur och kultur. ISBN 91-27-05547-7. Johansson, H (1997). Examensarbete - Luleåmodellen. Luleå tekniska universitet, Centrum för forskning i lärande. Malmer, G & Adler, B (1996). Matematiksvårigheter och dyslexi. Lund: Studentlitteratur, ISBN 91-44-00175-4. (för studieinriktning matematik). Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Stadler, E (1994). Dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3. (för studieinriktning sv/spr). Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94). Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Ca 500 sidor väljs i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR
Senast reviderad litteratur:
2000-02-02
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 5p, Met 2p, Praktik 2p, Examensarbete 1p. Kontaktperson: Mats Danell |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |