Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP404 Lärande - utveckling - specialpedagogik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gl 4-9 / åk 4, Lp 1

SPRÅK:

EXAMINATOR
Mats Danell Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-02.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄL005, PÄP401

MÅL
Den studerande skall utveckla kunskaper om betydelsen av eleven som aktiv och skapande
individ i kunskapsprocessen. Studenten skall utveckla insikter om vikten av att elevens lärande
knyter an till elevens egna föreställningar och erfarenheter. Ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter ska utvecklas där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv. De
studerande ska kunna tillämpa:
. ett arbetssätt som med utgångspunkt i elevernas behov, erfarenheter och intressen ska
förebygga skolsvårigheter och främja utvecklingen hos elever med olika förutsättningar
. ett arbetssätt där man i skolarbetet ugår från elevens resurser och utvecklingsbara
möjligheter för att tillgodose elevens rätt att uppfattas som kompetent

INNEHÅLL
. barns och ungdomars utveckling och lärande i teori och praktik
. grundläggande läs, skriv och matematikinlärning
. elever med behov av särskilt stöd och stimulans och skolans ansvar när det
gäller att tillgodose dessa elevers behov
. specialpedagogik, specialmetodik
. egna attityder och värderingar när det gäller elever med behov av särskilt
stöd och stimulans
. datoranvändning och IT som stöd för specialundervisning

UNDERVISNING
Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
Vidare görs bedömning av praktik och praktikuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Specialpedagogik 3.0poäng
Utvecklingspsykologi 1.5poäng
Basfärdighet Sv/Ma 2.0poäng
Praktik, praktikuppgifter 2.5poäng
Examensarbete 1.0poäng

LITTERATUR
Asmervik m.fl. (1993). Barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-27-64964-4.
Hwang, P & Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi från foster till vuxen. Natur och
kultur. ISBN 91-27-05547-7.
Johansson, H (1997). Examensarbete - Luleåmodellen. Luleå tekniska universitet,
Centrum för forskning i lärande.
Malmer, G & Adler, B (1996). Matematiksvårigheter och dyslexi. Lund: Studentlitteratur,
ISBN 91-44-00175-4. (för studieinriktning matematik).
Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Stadler, E (1994). Dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3. (för studieinriktning sv/spr).
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94).
Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet.
Ca 500 sidor väljs i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Meddelas senare



Senast reviderad litteratur: 2000-02-02

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 5p, Met 2p, Praktik 2p, Examensarbete 1p.

Kontaktperson: Mats Danell

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18