Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP062 Barn och ungdomars lärande 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-9 distans / åk 1, lp 4
Gr 1-9 /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Eva Granlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-17. Senast reviderad 2000-12-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV


MÅL
Studerande skall efter avslutad kurs ha:
- kännedom om demokratiska och etiska frågor i skola och i samhället,
- teoretiska och praktiska kunskaper om skolan som samhällsinstitution
- ha ett historiskt - samhällsvetenskapligt perspektiv på skolan och skolutvecklingen,
- kunskaper om den kulturella mångfalden inom den svenska skolan,
- kunskaper och självkännedom som pedagogisk ledare
- kunskaper omfattande ett helhetsperspektiv på barns och ungdomars utveckling och
lärande i både teori och praktik
- kunskaper om hur barns och ungdomars livsmiljö påverkar utveckling och lärande samt
- kunskaper om olika metoder för att studera utveckling och lärande

INNEHÅLL
Samhällets grundläggande demokratiska värderingar
Det politiska styrningen av förskola, skola och fritidshem,
Styrdokumentens utformning och funktion, läroplansteori
Det nationella, kommunala och lokala ansvaret för skolan
Skolans organisation, skolmiljön, skolans vardag och lärarens arbete
Teori och praktik om barns och ungdomars utveckling och lärande
Teori om barns och ungdomars socialisation
Observation och intervju
Datorer och lärande

UNDERVISNING
Undervisningen skall präglas av ett probleminriktat arbetssätt, där arbete i studiegrupper utgör
ett vktigt inslag i kursen. Här planerar, förbereder, bearbetar, redovisar studerande stora delar
av sina studier. Vid gemensamma schemalagda träffar förekommer föreläsningar, seminarier,
redovisningar och tentamen. Praktiken med praktikuppgifter ingår som ett viktigt inslag i kursen. Fältstudier genomförs vid vissa moment.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Praktik/praktikrapportering 3.0poäng
Metodik 1.0poäng
Barns- och ungdomars utveckling och lärande 3.0poäng
Skolan i samhället 3.0poäng

LITTERATUR
Dahlgren, Hans. (1995) Mål och medel - undervisa i grundskolan enligt Lpo -94, ISBN
91-7724-691-8.
Doverborg, E. Pramling, I (2000) Att förstå barns tankar, ISBN 91-47-02987-0.
Hwang Philip/Nilsson Björn (1996) Utvecklingspsykologi, ISBN 91-27-05547-7.
Kevli, Anne-Marie (1994) Att vara lärare, ISBN 91-44-46131-3.
Liljekvist, Kurt (1999) Skola och samhällsutveckling, ISBN 91-44-37391-0.
Skolverket (1994) Bildning och kunskap, ISBN 91-88372-80-4.
Skolverket (1998) Jord för växande, ISBN 91-89313-05-4.
Skolverket (1999) Skola i utveckling, inflytandets villkor.
Skolverket, Överenskommet (1994), ISBN 91-88372-92-8.
Stensmo, Christer (1997) Ledarskap i klassrummet, ISBN 91-44-00329-3.
Trondman, Mats m.fl (1993) Skola -fritid-framtid. ISBN 91-44-38421-1.
Gamla och gällande läroplaner.
Kopierat material.

REFERENSLITTERATUR
Perspektiv på barn och ungdom. Sveriges Utbildningsradio.
Lytsy A, Mellberg C (1999). Större än du nånsin tror. Stockholm: Svenska kommun förbundet. ISBN 91-7099-855-8.

Senast reviderad litteratur: 2000-02-01

ÖVRIGT
RESURSER: Met 1p, Ped 3p, Sk 3p, Praktik 3p

Kontaktperson: Mats Danell

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18