|
|
|
|
PÄP062 Barn och ungdomars lärande 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-9 distans / åk 1, lp 4 Gr 1-9 / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Eva Granlund Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-17. Senast reviderad 2000-12-14. FÖRKUNSKAPSKRAV MÅL Studerande skall efter avslutad kurs ha: - kännedom om demokratiska och etiska frågor i skola och i samhället, - teoretiska och praktiska kunskaper om skolan som samhällsinstitution - ha ett historiskt - samhällsvetenskapligt perspektiv på skolan och skolutvecklingen, - kunskaper om den kulturella mångfalden inom den svenska skolan, - kunskaper och självkännedom som pedagogisk ledare - kunskaper omfattande ett helhetsperspektiv på barns och ungdomars utveckling och lärande i både teori och praktik - kunskaper om hur barns och ungdomars livsmiljö påverkar utveckling och lärande samt - kunskaper om olika metoder för att studera utveckling och lärande INNEHÅLL Samhällets grundläggande demokratiska värderingar Det politiska styrningen av förskola, skola och fritidshem, Styrdokumentens utformning och funktion, läroplansteori Det nationella, kommunala och lokala ansvaret för skolan Skolans organisation, skolmiljön, skolans vardag och lärarens arbete Teori och praktik om barns och ungdomars utveckling och lärande Teori om barns och ungdomars socialisation Observation och intervju Datorer och lärande UNDERVISNING Undervisningen skall präglas av ett probleminriktat arbetssätt, där arbete i studiegrupper utgör ett vktigt inslag i kursen. Här planerar, förbereder, bearbetar, redovisar studerande stora delar av sina studier. Vid gemensamma schemalagda träffar förekommer föreläsningar, seminarier, redovisningar och tentamen. Praktiken med praktikuppgifter ingår som ett viktigt inslag i kursen. Fältstudier genomförs vid vissa moment. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Praktik/praktikrapportering | 3.0poäng |
Metodik | 1.0poäng |
Barns- och ungdomars utveckling och lärande | 3.0poäng |
Skolan i samhället | 3.0poäng |
LITTERATUR Dahlgren, Hans. (1995) Mål och medel - undervisa i grundskolan enligt Lpo -94, ISBN 91-7724-691-8. Doverborg, E. Pramling, I (2000) Att förstå barns tankar, ISBN 91-47-02987-0. Hwang Philip/Nilsson Björn (1996) Utvecklingspsykologi, ISBN 91-27-05547-7. Kevli, Anne-Marie (1994) Att vara lärare, ISBN 91-44-46131-3. Liljekvist, Kurt (1999) Skola och samhällsutveckling, ISBN 91-44-37391-0. Skolverket (1994) Bildning och kunskap, ISBN 91-88372-80-4. Skolverket (1998) Jord för växande, ISBN 91-89313-05-4. Skolverket (1999) Skola i utveckling, inflytandets villkor. Skolverket, Överenskommet (1994), ISBN 91-88372-92-8. Stensmo, Christer (1997) Ledarskap i klassrummet, ISBN 91-44-00329-3. Trondman, Mats m.fl (1993) Skola -fritid-framtid. ISBN 91-44-38421-1. Gamla och gällande läroplaner. Kopierat material.
REFERENSLITTERATUR
Senast reviderad litteratur:
2000-02-01
|
ÖVRIGT RESURSER: Met 1p, Ped 3p, Sk 3p, Praktik 3p Kontaktperson: Mats Danell |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |