|
|
|
|
PÄP061 Att vara lärare 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Kulturpedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-9 distans / åk 1, lp 1 Gl 4-9 / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Ulf Numan Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Reviderad av institutionen för lärarutbildning 2000-06-26. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet samt särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna. Grundskollärarprogram med inriktning mot undervisning i årskurserna 1-7 eller 4-9. MÅL Den studerande ska - bli förtrogen med lärandets villkor och ta ansvar för sitt eget lärande - tillägna sig förståelse för vetenskapligt synsätt och vetenskaplig metod och ha tillämpat den. Den studerande ska utveckla - medvetenhet om människosyn, kunskapssyn och samhällssyn - förmåga att reflektera, värdera och ta ställning - tillit till sig själv och sina förmågor - sin kommunikativa förmåga - sin samarbetsförmåga - sin kreativa förmåga - kunskaper om barns motoriska utveckling INNEHÅLL - Värdegrunder och värderingsfrågor - Individ- och grupputveckling - Olika kommunikativa uttrycksformer - Grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik - Gällande styrdokument - Observation UNDERVISNING Kursen präglas av varierande arbetssätt och undervisningsformer. Lägervistelse men en del av kursen är verksamhetsförlagd. Övernattning kan ingå. EXAMINATION Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter, ett ämnesövergripande temaarbete samt ett projektarbete. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Kommunikation | 4.0poäng |
Pedagogik | 4.0poäng |
Praktik | 2.0poäng |
LITTERATUR Granér, Rolf .1996. Lund: Studentlitteratur Personalgruppens psykologi ISBN 91-44-37341-4. Ingelman, R. 1996 Upplevelsepedagogik och äventyrsmetodik. Stockholm: Ekelunds förlag AB ISBN 7724-736-1. Kveli, A-M .1994. Att vara lärare. Lund. Studentlitteratur. Patel, R. Davidsson, B .1994. Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Stensmo, Christer .1994. Pedagogisk filosofi. Lund. Studentlitteratur. Utbildningsdepartementet. 1998. Lpo94. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm. Fritzes. Kopierat material.
REFERENSLITTERATUR
Senast reviderad litteratur:
2000-06-26
|
ÖVRIGT Resurser: Kommunikation 4p, Pedagogik 4p, Praktik 2p. Kontaktperson: Ulf Numan |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |