Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP061 Att vara lärare 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kulturpedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-9 distans / åk 1, lp 1
Gl 4-9 /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ulf Numan Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Reviderad av institutionen för lärarutbildning 2000-06-26.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet samt särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna. Grundskollärarprogram med inriktning mot undervisning i årskurserna 1-7 eller 4-9.

MÅL
Den studerande ska
- bli förtrogen med lärandets villkor och ta ansvar för sitt eget lärande
- tillägna sig förståelse för vetenskapligt synsätt och vetenskaplig metod och ha tillämpat den.
Den studerande ska utveckla
- medvetenhet om människosyn, kunskapssyn och samhällssyn
- förmåga att reflektera, värdera och ta ställning
- tillit till sig själv och sina förmågor
- sin kommunikativa förmåga
- sin samarbetsförmåga
- sin kreativa förmåga
- kunskaper om barns motoriska utveckling

INNEHÅLL
- Värdegrunder och värderingsfrågor
- Individ- och grupputveckling
- Olika kommunikativa uttrycksformer
- Grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik
- Gällande styrdokument
- Observation

UNDERVISNING
Kursen präglas av varierande arbetssätt och undervisningsformer. Lägervistelse men en del av kursen är verksamhetsförlagd. Övernattning kan ingå.

EXAMINATION
Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter, ett ämnesövergripande temaarbete samt ett projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Kommunikation 4.0poäng
Pedagogik 4.0poäng
Praktik 2.0poäng

LITTERATUR
Granér, Rolf .1996. Lund: Studentlitteratur Personalgruppens psykologi ISBN 91-44-37341-4.
Ingelman, R. 1996 Upplevelsepedagogik och äventyrsmetodik. Stockholm: Ekelunds förlag AB
ISBN 7724-736-1.
Kveli, A-M .1994. Att vara lärare. Lund. Studentlitteratur.
Patel, R. Davidsson, B .1994. Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Stensmo, Christer .1994. Pedagogisk filosofi. Lund. Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet. 1998. Lpo94. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet,
förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm. Fritzes.
Kopierat material.

REFERENSLITTERATUR
Dessen, G. 1996. Barn och rörelse. Stockholm. HLS förlag (Gr 1-7)
Gaarder, J. 1996. Sofies värld. Stockholm. Rabén & Sjögren (Gr Gl 1-9)
Jernström, E., Lindberg, S. 1996 Musiklust. Stockholm. Runa förlag (Gr 1-7)
Johansen, B. 1997. Möjligheternas barn i möjligheternas skola. UR förlag. (Gr Gl 1-9)
Ingelman, R. 1996. Upplevelsepedagogik och äventyrsmetodk. Ekelunds förlag. (Gr Gl 1-9)
Modén, E. 1990. Den oändliga skolan. Utbildningsförlaget (Gr 1-7)
Skoglund, C. 1994. Lusten att skapa. Stockholm. Runa förlag. (Gr 1-7)

Senast reviderad litteratur: 2000-06-26

ÖVRIGT
Resurser: Kommunikation 4p, Pedagogik 4p, Praktik 2p.

Kontaktperson: Ulf Numan

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18