Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP059 Yrkesfördjupning med examensarbete 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl / åk3, lp3-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Marie-Louise Annerblom Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP052

MÅL
Efter avslutad kurs skall den studerande ha fördjupad kompetens att möta de krav som ställs på förskolläraryrket i ett föränderligt samhälle, samt kunna planera och genomföra utvecklingsarbete i framtida verksamheter.

INNEHÅLL
Ledarskap i yrkesrollen, ledarskapsetik
Beslutsprocesser och budgetarbete, styrning och kontroll

UNDERVISNING
Uppläggningen skall vara problemorienterad och bygga vidare på deltagarnas tidigare erfarenheter. I kursen ingående ämnen skall integreras. Undervisningen består av föreläsningar, litteraturseminarier, gruppdiskussioner, grupparbeten, handledning både i teoretiska och praktiska studier. Expertmedverkan och studiebesök ingår i kursen. Seminarier av examensarbeten. Deltagande i minst tre utöver de egna.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
Vidare examineras praktik och examensarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 3.0poäng
Praktik (varav examensarbete 2 poäng) 7.0poäng
Yrkesfördjupning 5.0poäng

LITTERATUR
Dyregrov, A & Raundalen, M (1995) Sorg och omsorg.
Gren, J (1994) Etik i pedagogens vardagsarbete.
Sekretess (1998) i förskola och skola
Steinberg, J.M. (1994) Positiv påverkan.
Taguchi, H (1997) Varför pedagogisk dokumentation.
Utbildningsdepartementet (1998) Läroplan för förskolan Lpfö 98.

Referenslitteratur
Barsotti, A (1998) D- som i Robin Hoods pilbåge.
Carlgren, I (1999) Miljöer för lärande.
Gottvassili, K Å (1991) Personalutveckling inom barnomsorg.
Lindh, G Lisper, H-O (1990) Samtal för förändring.
Rönnerman, K. (1998). Utvecklingsarbeten grund för lärarens lärande. Lund: Studentlitteratur
ISBN 91-44-00186-X.
Sellerfors, E (1990) Föräldrasamtal.



Senast reviderad litteratur: 2000-02-01

ÖVRIGT
RESURSER: Praktik 7p, Met 2p, Ped 1p, Sk 2p, Examensarbete 3p.

Kontaktperson: Marie-Louise Annerblom

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18