Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP055 Eleven, läraren och stoffet 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU 4-9 åk 1 / lp 3-4:1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Majbritt Persson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-10-09.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande
- utvecklar medvetenhet om betydelsen av inflytande och ansvar för människors självkänsla, lärande och utveckling
- tillägnar sig kunskap om elever i behov av särskilt stöd, en orientering om grundläggande läs- och skrivinlärning samt insikt i etiska frågor av betydelse för lärarrollen
- tillägnar sig kunskaper om att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete samt utvecklat förmågan att omsätta teorier i lärande och ämnesdidaktik i självständigt praktiskt lärararbete.
- blir förtrogen med ämnesstoffet och de kursplaner som hör till ämnesområdet, blivit medveten om de centrala ämnesdidaktiska frågorna samt skaffar sig kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalite.

INNEHÅLL
Orientering om läs- och skrivinlärning.
Centrala ämnesdidaktiska problemställningar. Läromedel.
Elevutvärdering, betygsättning och prov.
Elever och lärare i demokratisk samverkan. Etik och socialisation.
Kursplaner
Elever i behov av särskilt stöd, specialpedagogik.

UNDERVISNING
Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under praktikmomentet och är förlagd till
grundskolans fjärde till nionde studieår. Under kursens skolförlagda del slutförs examensarbetets praktiska del. Formerna för undervisningen är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterande lärande.

EXAMINATION
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Didaktik 1.5poäng
Praktik (varav examensarbete 4,0) 9.0poäng
Examensarbete 1.0poäng
Barn/ungdomar i behov av särskilt stöd 3.5poäng

LITTERATUR
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-0005-3
Danielsson och Liljerot (1998). Vägval och växande. Liber.
Jensen, E (1996). Aktiv metodik. Jönköping: Brain Books AB. ISBN 91-88410-56-0.
Skolverket (1994). Betygsboken. Stockholm: Skolverket. ISBN 91-88372-86-3.
Stadler, E (1994). Dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3.
Stensmo, C (1996). Ämnesdidaktik i grundskollärarutbildningen: en kamratgranskning av 4-9 programmet i Karlstad.
Sundgren, G (1996). Kunskap och demokrati. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-60441.
Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Svensson, P-G, och Starrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer ca 1000 sidor litteratur, efter överenskommelse med undervisande lärare.

Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målen med kursen väljer
studenten i samråd med undervisande lärare.

Senast reviderad litteratur: 2000-10-09

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 3p, Ämnesdidaktik 2p, Praktik 9p, Examensarbete 1p.

Kontaktperson: Majbritt Persson

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18