|
|
|
|
PÄP054 Elevens lärande 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD PPU 4-9 / åk 1, lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Håkan Broström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-09. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet. MÅL Den studerande - skaffar sig kunskap om barn och ungdomars utveckling - och lärandeprocessen. - utvecklar självinsikt och medvetenhet om sina förutsättningar och möjligheter att motivera, leda och stödja elever i deras kunskapssökande, lärande och utveckling. - skaffar sig grundläggande insikter och erfarenheter i grundskollärarens praktiska arbete. - grundlägger ett reflekterande förhållningssätt till sina lärarstudier och till lärarrollen.
| |
Ämnesdidaktik | 1.5poäng |
Skolan i samhället (varav IT 1p) | 1.5poäng |
Praktik/praktikrapport | 4.0poäng |
Examensarbete | 1.0poäng |
Utvecklingspsykologi | 2.0poäng |
LITTERATUR - (1995). Invandrar- och flyktingpolitiken. Kulturdepartementet. Andersson, B (1989). Skola i utveckling. Grundskolans naturvetenskap. C E Fritzes. ISBN 91-47-03118-2. Arnstberg, K O. Kultur, kultur och kultur. Liber utbildning. ISBN 91-26-93306-3. Collste, G (1996) Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3. Ericsson, E (1989) Undervisa i språk - språkdidaktik och språkmetodik. Studentlitteratur ISBN 91-44-27441-6. Jerlang, E (red) (1999). Utvecklingspsykologiska teorier. Liber. Hedin, A & Svensson, L(1997) Nycklar till kunskap. Studentlitteratur. Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur.ISBN 91-44-00186-X. Sjöwall, A (1994). Kulturmöten i barnomsorg och skola. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4. Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. ISBN 91-883729. Stensmo (1994) Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37941-2. Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4. Thornberg, U.. Språkdidaktik. Gleerups. Utbildningsdepartementet. Läroplan Lpo, Lpf.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
Senast reviderad litteratur:
2000-02-09
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 2p, Sk 1,5p, Ämnesdid 1,5p, Pr 4p, Ex.arb. 1p. Kontaktperson: Håkan Broström |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |