Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP054 Elevens lärande 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU 4-9 / åk 1, lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Håkan Broström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-09.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Den studerande
- skaffar sig kunskap om barn och ungdomars utveckling - och lärandeprocessen.
- utvecklar självinsikt och medvetenhet om sina förutsättningar och möjligheter att motivera,
leda och stödja elever i deras kunskapssökande, lärande och utveckling.
- skaffar sig grundläggande insikter och erfarenheter i grundskollärarens praktiska arbete.
- grundlägger ett reflekterande förhållningssätt till sina lärarstudier och till lärarrollen.



INNEHÅLL
. kunskapssyn, människosyn och samhällssyn, skolans värdegrund, lärarens självbild,
pedagogisk och didaktisk grundsyn
. elevers lärande och utveckling
. köns- och kulturperspektivets betydelse för lärande och utveckling
. ungdomars livsmiljö
. pedagogiska förgrundsgestalter
. informationssökning
. examensarbete




UNDERVISNING
Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment som är förlagd till grundskolans mellanstadium.
Inom kursen ska det forsknings-PM som ligger till grund för examensarbetet
färdigställas och bedömas, samt den vetenskapliga bakgrunden till examensarbetet påbörjas.
Formerna för undervisning är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktik.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Ämnesdidaktik 1.5poäng
Skolan i samhället (varav IT 1p) 1.5poäng
Praktik/praktikrapport 4.0poäng
Examensarbete 1.0poäng
Utvecklingspsykologi 2.0poäng

LITTERATUR
- (1995). Invandrar- och flyktingpolitiken. Kulturdepartementet.
Andersson, B (1989). Skola i utveckling. Grundskolans naturvetenskap. C E Fritzes. ISBN 91-47-03118-2.
Arnstberg, K O. Kultur, kultur och kultur. Liber utbildning. ISBN 91-26-93306-3.
Collste, G (1996) Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Ericsson, E (1989) Undervisa i språk - språkdidaktik och språkmetodik. Studentlitteratur ISBN 91-44-27441-6.
Jerlang, E (red) (1999). Utvecklingspsykologiska teorier. Liber.
Hedin, A & Svensson, L(1997) Nycklar till kunskap. Studentlitteratur.
Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur.ISBN 91-44-00186-X.
Sjöwall, A (1994). Kulturmöten i barnomsorg och skola. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4.
Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. ISBN 91-883729.
Stensmo (1994) Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37941-2.
Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Thornberg, U.. Språkdidaktik. Gleerups.
Utbildningsdepartementet. Läroplan Lpo, Lpf.


Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar på max 500 sidor.

Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

Senast reviderad litteratur: 2000-02-09

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Sk 1,5p, Ämnesdid 1,5p, Pr 4p, Ex.arb. 1p.

Kontaktperson: Håkan Broström

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18