Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP053 Läraren som ledare 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU 4-9 / åk 1, lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-09.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
De studerande
- skaffar sig kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i grundskolan
- skaffar sig insikter i pedagogisk ledarskap och ämnesdidaktisk tillämpning
- skaffar sig förtrogenhet med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen
- utvecklar sin färdighet i praktisk yrkesutövning

INNEHÅLL
Skolans styrinstrument, skolan som samhällsinstitution och skolan som arbetsplats.
Grundskollärarens uppdrag och funktion, etik sekretess.
Forskningsmetodik relaterat till examensarbetet.
Pedagogisk ledarskap för grundskollärare.
Introduktion till didaktik

UNDERVISNING
Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under praktikmomentet, som är förlagt till i huvudsak grundskolans studieår 7-9. Formerna för undervisningen är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Den vetenskapliga bakgrunden, syftet och
metoden till examensarbetet skrives och bedöms.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktik.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Forskningsmetodik 1.0poäng
Lärarens yrkesroll (varav IT) 3.0poäng
Examensarbete 1.0poäng
Praktik/praktikrapport 5.0poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Dahlgren, H (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enligt Lpo-94. Solna: Ekelunds förlag.
Ferm, C (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag.
Hägg och Kuoppa, S (1997) Professionell vägledning - med samtal som reskap. Lund: Studentlitteratur.
Johansson, H (1997). Examensarbeten. Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande.
Skolverket (1998) Jord för växande. Särtryck ur Växa i lärande (SOU 1997:21) och Att erövra omvärlden (SOU 1997:157).
Stensmo: Ledarskap i klassrummet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00329-3.
Svensson, P-G, och Sterrin, B. (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94/Lpf-94).
Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet.
Utdrag ur gamla läroplaner.

Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.


REFERENSLITTERATUR
Johannesson, G (red) (1995). Claris Works för studenter. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61191-9.
Rönneman, K. (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.

Senast reviderad litteratur: 2000-02-09

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 1p, Sk 1p, Pr 5p, Ex.arb. 1p.

Kontaktperson: Kjell Johansson

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18