|
|
|
|
PÄP052 Samhället och barn med behov av särskilt stöd 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl / åk 2,lp3-4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Carina Nygren Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-23 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-01-27. FÖRKUNSKAPSKRAV Kurs PÄL005 (KSP046), PÄP044 och PÄS026. MÅL Studerande skall tillägna sig förståelse för och kunskap om barn med behov av särskilt stöd för sin utveckling och deras familjer. Utifrån dessa behov skall de studerande tillämpa ett arbetssätt, som leder till att varje barns enskilda behov blir tillgodosett utifrån sina utvecklingsmöjligheter. De studerande skall också bearbeta sina attityder och värderingar till barn med olika behov av stöd. INNEHÅLL I kursen behandlas: vilka som tillhör gruppen barn som behöver särskilt stöd för sin utveckling (fysiska, psykiska, sociala handikapp; invandrar- och flyktingbarn) den lagstiftning som gäller för barnen och deras familjer de intresseorganisationer som företräder dem de etiska frågor och värderingsfrågor som rör dessa barn och deras familjer faktorer som kan påverka familjesituationen, krissituationer integration och arbetsmetoder flerspråkighet, verbal och icke-verbal datorn som hjälpmedel fördjupning av sekretess och ansvarsfrågor vård och omsorg i ett EU-perspektiv PM Examensarbete UNDERVISNING I kursen tillämpas genomgående ett undersökande arbetssätt. Pedagogik, samhällskunskap, metodik integreras. Ett projektarbete genomförs som fördjupning. Expertmedverkan och studiebesök ingår i kursen. Samverkan med Fp-linjen. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik/praktikrapportering | 5.0poäng |
Lagstiftning, etiska frågor, värderingsfrågor/projekt, kursu | 3.0poäng |
Handikapp och specialpedagogik/projekt, kursuppgift | 5.0poäng |
Datorbaserat lärprogram | 1.0poäng |
LITTERATUR Bakk, A & Grunewald, K (1998) Omsorgsboken. Liber. ISBN 91-47-04863-8. Cederblad, M (1996) Barn och ungdomspsykiatri. Liber utbildning. ISBN 91-634-1375-2. Gren, J (1994) Etik i pedagogens vardagsarbete. Liber. ISBN 91-634-0729-9. Hellström, A (1993) Ungar är olika. Liber. ISBN 91-643-0035-9. Ladberg, G (1996) Barn med flera språk. Liber utbildning AB. ISBN 91-634-0254-8. Läroplan för förskolan/Lpfö 98. ISBN 91-38-31412-6. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet/Lpo 94. Sjölund, C (1999). Socialtjänsten och lagen. Anima Förlag. ISBN 91-971642-2-4. Svensk invandrar o flyktingpolitik. Redaktör Linnea Gardeström. Utgivare: Stockholms Arbetsmarknadsdepartement (1988). Svenska kommunförbundet. Sekretess i förskola och skola m m. Kommentus förlag, 117 99 Stockholm. Beställningsnummer 7099-758-6. ISBN 91-7099-758-6.
Skönlitteratur/biografier ca 800 sidor tillkommer.
Senast reviderad litteratur:
2000-01-27
|
ÖVRIGT RESURSER: Met 3p, Ped 3p, Sk 3p, Sv 1p, Praktik 4p, PM Examensarbete 1p. Kontaktperson: Carina Nygren |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |