|
|
|
|
PÄP045 Lära Läsa Skriva Räkna 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl, Fp, Gr 1-7 / Mom 1 - / lp 1 / Mom 2-3 - / lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Ulla Berg Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-12-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-01-27. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄL005 (KSP046), PÄP044, PÄS025/PÄS026/PÄS027. MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om: á barns läs- och skrivutveckling samt sambandet mellan talat och skrivet språk, á det matematiska språket och utveckling av matematiska begrepp á hur man positivt stimulerar barns och ungdomars språkutveckling och utvecklar deras matematiska förståelse á hur man kan utforma en god miljö för lärande á aktuell forskning inom området De studerande skall tillägna sig ett sådant förhållningssätt till barns lärande att á en levande läs- och skrivkultur uppstår á matematiska kunskaper utvecklas i barns vardag á undervisningen har sin utgångspunkt i barnens olika kunskaper och erfarenheter INNEHÅLL á Talbegreppet, naturliga tal och de fyra räknesätten á Språkutveckling; tala, läsa och skriva á Metodiska moment i syfte att stimulera läs- och skrivutveckling och matematiskt tänkande á Aktuell läs- och skrivforskning á Aktuell matematikdidaktisk forskning á Datorbaserade program som stödjer läs-, skriv- och matematikinlärning UNDERVISNING Studerande från Fl, Fp och Gr 1-7 utbildningarna bildar samläsningsklasser. Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför studenterna fyra veckors praktik och fältstudier i en förskoleklass eller i skolår 1 eller i fritidsverksamhet som är integrerad med skolår 1. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig presentation av en individuell portfölj. Seminarier. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Grundl. kunsk. om skriftspr. & ma-lärande/ind portf & semi | 4.0poäng |
Praktik | 4.0poäng |
Examensarbete | 1.0poäng |
Introduktion, fältstudier, barnintervjuer/seminarium | 1.0poäng |
LITTERATUR Ahlberg, A (1995) Barn och matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-38431-9. Arnqvist, A (1993). Barns språkutveckling. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61951-0. Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och kultur. ISBN 91-27-64964-4. Larsson, L & Nauclér (1992). Läsning och läsinlärning. Studentlitteratur. ISBN 91-44-35981-0. Pramling Samuelsson, I & Mårdsjö A C (1997). Grundläggande färdigheter och färdigheters grundläggande. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61951-0. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94.
Därutöver väljs en del av kurslitteraturen (ca 700 sidor) inom ramen för kursplanen, i basgruppen i samråd med undervisande lärare.
Videofilmer och kassettband från Utbildningsradion.
Senast reviderad litteratur:
2000-01-27
|
ÖVRIGT RESURSER: Met 3p, Ma 1p, Sv 1p, Praktik 4p, Examensarbete 1p. Kontaktperson: Ulla Berg |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |