Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄP044 Barns och ungdomars lärande 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl, Fp, Gr 1-7 / T1, Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
A Bergström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-06-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-09-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid programmen.

MÅL
Studerande skall efter avslutad kurs ha:
- kunskaper omfattande ett helhetsperspektiv på barns och ungdomars utveckling och lärande i både teori och praktik
- kunskaper om leken och skapandets betydelse för barns och ungdomars lärande,
- kunskaper om hur barns och ungdomars livsmiljö påverkar utveckling och lärande samt
- kunskaper om olika metoder för att studera utveckling och lärande.

INNEHÅLL
Teori och praktik om barns och ungdomars utveckling och lärande.
Teorier om barns och ungdomars socialisation och livsmiljö.
Aktuell forskning om lärande.
Genus-perspektiv på lärande.
Observation och intervju.
Styrdokument.
Ansvar och sekretess.
Datorer och lärande.

UNDERVISNING
Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför studerande tre veckors praktik i den egna framtida verksamheten, inklusive fältstudier inom de andra yrkesgruppernas verksamhetsområden. Under praktiken/fältstudierna påbörjas arbetet med en egen praktikbok, som följer den studerande under utbildningen.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Vidare bedöms praktik och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Datorer och lärande, enkel multimedia 1.0poäng
Praktik/praktikrapportering 4.0poäng
Barns- och ungdomars utveckling och lärande 5.0poäng

LITTERATUR
Andersson, L- G (1989). "Attityder till språk". I: Sandqvist, C & Teleman, U (red.). Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Bergström, A (1994). Barnbilder. Högskolan i Luleå, Lärarutbildningarna.
Doverborg, E & Pramling, I (1985). Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer. A&W. ISBN 91-21-11502-8. Tredje upplagan 2000.
Ferm, C. Demokrati i praktiken. Runa Förlag. ISBN 91-88298-15-9. (Gr)
Hwang, P& Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen. Natur och Kultur. ISBN 91-27-05547-7.
Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Runa förlag. ISBN 91-88298-24-8.
Jörgensen, N (1995). Barnspråk och ungdomsspråk. Kap. 5. Fonetisk/fonologisk utveckling.
Kveli, A-M (1994). Att vara lärare. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46131-3. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-46751-6. (Gr)
Lindqvist, G (1996). Lekens möjligheter. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61391-1.
L¿kken, G & S¿bstad, F (1995). Observationer och intervju i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-60261-8. (Fl)
Moyles, J R. Släpp in leken i skolan.
Pramling Samuelsson, I. Sheridan, S (1999) Lärandets grogrund. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-01047-8.
Skoglund, E (1990). Lusten att skapa. Stockholm: Runa förlag. ISBN 91-7724-624-1.
Skolverket (1999) Allmänna råd med kommentarer för fritidshem. ISBN 91-89313-52-6.
Strömqvist, S (1996). Talarskolan. Talprocesser - Teori och tillämpning. Kap. 2 "Språkutvecklingsperspektivet". Malmö: Gleerups. ISBN 91-40-61877-3.
Svenska Kommunförbundet (1998) Sekretess i förskola och skola m m ISBN 91-7099-758-6.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna Lpo94. ISBN 91-38-31413-4.
Utbildningsdepartementet (1998) Läroplan för förskolan, Lpfö98. ISBN 91-38-31412-6.
Wood, D (1992). Hur barn tänker och lär. Kap.5. "Språk och inlärning". Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35141-0.


Senast reviderad litteratur: 2000-09-25

ÖVRIGT
RESURSER: Sv/Pr.est. 2,5p, Ped 2,5p, Met 1p, Praktik 3p, Sk 1p.

Kontaktperson: Allan Bergström

Kontaktperson: Allan Bergström


Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18