|
|
|
|
PÄP038 Vetenskapsteori 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Vetenskapsteori NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp, Skellefteå / åk1,lp1-2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Steffan Lind Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-11-01 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-02. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet och de särskilda krav som gäller för att få påbörja Barn- och ungdomspedagogisk utbildning - fritidspedagog med inriktning att arbeta med ungdomar och deras fritid. MÅL Efter avslutad kurs skall studenterna ha kunskap om vetenskapsteori, grundläggande kännedom om den vetenskapsteoretiska diskussionenen samt vetenskapliga arbetsmetoder INNEHÅLL Det vetenskapliga studiet av fritiden Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter Forskningsmetodikens grunder Att genomföra ett projektarbete Introduktion till examensarbete Grundläggande statistik UNDERVISNING Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Statistik/tentamen | 2.0poäng |
Vetenskapsteori, forskn.met/seminarieuppg | 3.0poäng |
LITTERATUR Ejvegård, R (1996). Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. ISBN 91-44-36612-4. Johansson, H (1994). Examensarbeten - Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Centrum för forskning i lärande. (tillhandahålles av institutionen) Rudberg, B (1993). Statisktik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0. Thurén, T (1991). Vetenskaplig teori för nybörjare. Runa förlag. ISBN 91-88298-03-5. Utöver ovanstående litteratur tillkommer vetenskapliga rapporter som väljs i samråd med examinator.
Senast reviderad litteratur:
2000-02-02
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 5p Kontaktperson: Steffan Lind |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |