Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄN617 Utomhuspedagogik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Frist kurs / HT00-VT01

SPRÅK:

EXAMINATOR
Hans Gelter Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-10-15 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier.

MÅL
Studenterna skall efter genomgången kurs ha tillägnat sig:
- ett ökat intresse för naturen och kunskaper om undervisning i naturen,
- en djupare förståelse av allemansrätten , naturhänsyn och respekt för naturen,
- teoretiska och praktiska kunskaper om utomhuspedagogik,
- erfarenheter av friluftslivets pedagogik i miljöundervisning,
- kunskaper om utomhuspedagogikens tillämpning i ämnesintegrerad undervisning,
- kunskaper om upplevda och reella risker vid undervisning i naturen,
- förmåga att reflektera över sin egen och barns natursyn och dess betydelse för individen, samhället och miljön.


INNEHÅLL
Kursen behandlar utomhuspedagogik ur ett ämnesintegrerat perspektiv. Ett reflekterande och problembaserat arbetssätt tillämpas där IT integreras med utomhusverksamhet. I kursen ingår vildmarksläger med övernattningar, äventyrsspel, naturstudier, exkursioner, studiebesök, sinnesträning, naturlekar, friluftspedagogik m m samt praktiska tillämpningar med skolklasser. Ekologi, natur- och kulturgeografi, skapande verksamhet med naturmaterial, vädertolkning, kolmila, friluftsteknik, vinterkunskap, naturpoesi och första hjälpen i vildmarken är andra moment som behandlas.

UNDERVISNING
Undervisningen är huvudsakligen problembaserad där fältövningar ligger till grund för problemlösning, reflektion och redovisning, Kurslitteratur inläses genom seminarier. Lektioner kompletterar fältövningar, exkursioner och läger, Undervisningen är huvudsakligen förlagd utomhus och vissa moment genomförs tillsammans med skolklasser och som naturövernattningar.

EXAMINATION
Examination sker genom genomförande av fältuppgifter och reflektiva rapporter av fältuppgifter. Rapportering sker med hjälp av IT i form av hemsidor.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
IT och skriftliga redovisningar 2.0poäng
Fältuppgifter och läger 5.0poäng
Litteraturseminarier 3.0poäng

LITTERATUR
Brügge B, Glantz M & Sandell K (1999). Friluftslivets pedagogik. Liber ISBN 91-47-04946-4.
Skoglund G (1995). Utebildning naturligtvis. Friluftsfrämjandet. ISBN 91-971862-0-1.
Szczepanski A & Dahlgren L-O (1997). Utomhuspedagogik. Boklig bildning och sinnlig erfarenhet. Skapande Vetande nr 31. Linköpings Univ. ISBN 91-7871-978-8.
Larsson E-L & Öborn G (1995). På upptäcktsfärd i Kulturlandskapet. ISBN 91-88376-05-2.
Skogsstyrelsen (1992). Kulturmiljövård i skogen. ISBN 91-88462-20-X.
Glanz M & Olsson R (1987). Friluftsliv och Hantverk. LTs förlag. ISBN 91-36-02604-2.
Merry W (1994). St John Ambulance Official Wilderness First-Aid Guide. ISBN 0-7710-8250-9.
Utdelad seminarielitteratur.

Referenslitteratur utifrån de problembaserade uppgifterna.


ÖVRIGT
Resurser Bi 3p, Idrott 2p, Ge 2p, Slöjd 1p, Språk 1p, Fy 1p.

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18