|
|
|
|
PÄN613 Matematik i grundskolan 1-7 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Matematik/Tillämpad matematik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT00-VT01 / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Håkan Broström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-02-12. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundskollärarexamen, inriktning 1-7 SvSo eller motsvarande. MÅL De studerande skall efter kursen ha fördjupade kunskaper om: - matematikens utveckling i ett historiskt perspektiv, - talsystemets utveckling och uppbyggnad, - några centrala områden inom grundskolans matematik och matematikdidaktik De skall vidare vara förtrogna med: - räkneregler och algoritmer, algebraiskt tänkande och problemlösningsstrategier, - prov och utvärderingar i grundskolan. INNEHÅLL Tiotalsövergång, additions- och multiplikationstabeller, automation. Olika positionssystem och algoritmer. Naturliga-, negativa-, rationella-, irrationella tal. Primtal. Sambanden mellan addition - subtraktion och multiplikation - division. Huvudräkning och överslagsräkning. Betydelsen av enheter. Sambandet bråk - division. Sambandet bråk - decimaltal - procent. Procentbegreppet. Grundläggande geometri samt geometrins betydelse och funktion för begreppsförståelse inom andra kunskapsområden inom matematik. Införandet av ett algebraiskt tänkande i tidigare skolår. Samband och skillnader mellan procedurkunskaper - begreppskunskaper, tillämpningsuppgifter - problemlösningsuppgifter, uppnåendemål - strävandemål, huvudräkning - algoritmer. Miniräknarens betydelse. Språkets betydelse i matematik. Samtal, resonemang och arbetsformer. Provs betydelse och funktion i samspelet elev - lärare - förälder. Utvärderingars betydelse enskilt - lokalt - nationellt - internationellt. Läromedlens, de nationella provens och lärarnas inflytande på innehållet i matematikundervisningen. UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, grupparbeten. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Matematik/kursuppgifter | 5.0poäng |
Matematik/tentamen | 5.0poäng |
LITTERATUR Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7. Unenge (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5. Nämnaren Tema (1997). Algebra för alla. Göteborg: Kompendiet. ISBN 91-88450-08. Nämnaren Tema (1996). Matematik ett kommunikationsämne. Göteborg: Kompendiet. ISBN 91-88450-06-6. Kursplaner och styrdokument. Diagnostiskt material i matematik, skolår 2. Lärarhögskolan i Stockholm, utg. 96-02. REFERENSLITTERATUR TIMSS-rapport, Nationell utvärdering i ma 1992, Lgr80.
|
ÖVRIGT RESURSER: Ma 10p. Kontaktperson: Håkan Broström |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |