|
|
|
|
PÄN400 Naturens möjligheter och begränsningar 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Miljövetenskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gl 4-9 / Åk 1, Lp4 / Åk 2, Lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Ingalill Danielsson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-15. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörithet. MÅL De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig kunskap: Moment 1 - om deskriptiv och analyserande statistik och sannolikhetslära samt hur dessa behandlas i såväl skola som samhälle, - om grundläggande kemisk terminologi och metoder. Moment 2 och 3 - i geologiska processer och om naturen och dess mångfald, uppbyggnad och ekologi, - om olika epokers natursyn och vetenskapsutveckling. Studenterna skall ha färdigheter och kompetens, som verksamma strategier, att utifrån barns omvärldsuppfattning kunna arbeta med en målinriktad naturundervisning. Studenterna ska bearbeta sin natursyn och förmåga att uppleva och se helheter och sammahang, reflektera, värdera och göra etiska ställningstaganden för en positiv natursyn. INNEHÅLL Kursen skall ge studenterna positiva upplevelser som förutsättning för sin kunskapsutveckling och förståelse för naturen. Kursens innehåll skall ge en helhetsbild av naturen och dess processer ur ett biologiskt och geokemiskt perspektiv. Det konkreta arbetet med bl a odling i skolträdgård, husdjur, kolmila, viltvård, naturläger ingår för att ge didaktiska verktyg för utveckling av barns och ungdomars förståelse för naturens fundamentala samband och respekt för olika livsformer och deras miljöer. MOMENT 1, 5poäng Normalfördelning, hypotesprövning, binomialfördelning, oorganisk kemi, kemisk laboratorieteknik, risker och skyddsfrågor vid laborativt arbete. MOMENT 2, 5poäng Mineraler och bergarter, natursyn och dess bakgrund, systemekologi, struktur, dynamik och kretslopp, populationsekologi, ornitologi. Moment 3, 10poäng Inventeringsteknik och utomhuspedagogik, biotopstudier, organismvärldens indelning och utveckling, geokemiska processer i mark och vatten, jordskorpans kemiska sammansättning, fjällekologi, marinbiologi, botanisk systematik, morfologi och fysiologi, herbarium, etologi, näringsämnensas kretslopp. UNDERVISNING Undervisningen leds av lärararbetslag där flera lärare kan närvara vid vissa undervisningsmoment. Kursen grundas på ett problembaserat lärande (PBL) där teoretiska studier kombineras med praktiska tillämpningar. Studenterna skall kontinuerligt planera, genomföra och utvärdera kursens mål och innehåll genom egen undervisning i elevgrupper. I PBL-studierna ingår litteraturseminarier på både kurslitteratur och utdelat material som diskuteras i grupp, övergripande föreläsningar för att klargöra teoretiska samband, laborationer samt egna problemstudier, som skall förankras med praktiska övningar tillsammans med elevgrupper. Redovisningar av enskilda uppgifter och gruppuppgifter sker muntligt och skriftligt där IT-tekniken skall användas. Delar av fältstudierna förläggs till Lofoten och Abisko. EXAMINATION Obligatorisk närvaro vid laborationer, exkursioner, seminarier och redovisningar. Det didaktiska problembaserade arbetet skall delvis examineras genom praktiska övningar med klass/elevgrupp. Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, enskilt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Mom 3. Biologi och geokemi/tentamen | 7.5poäng |
Mom 3. Didaktiskt PBL-projekt | 2.5poäng |
Mom 2. Biologi och geokemi/tentamen | 2.5poäng |
Mom 2. Didaktiskt PBL-projekt | 2.5poäng |
Mom 1. Kemi, laborationer och tentamen | 2.0poäng |
Mom 1. Matematik, kursuppgifter | 3.0poäng |
LITTERATUR Anderberg B (1992) Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7. Rudberg (1993) Statistik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5. Unenge (1994) Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5. Andersson S, Sonesson S & Vannerberg N-G (19 ) Kemin i samhället. ISBN 91-634-1192-X. Kemiska processer i mark och vatten. Kompendium. LTU. Campbell N A (1999) Biology. The Benjamin /Cummings Publishing Company, Inc. ISBN 0-201-52262-4. Harlen W (1985) Våga språnget. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14778-7. Helld´en G (1994) Barns tankar om ekologiska processer. Libyer. ISBN 91-634-0523-7. Jonsson L Europas fåglar. Stockholm:Bonnier. Mossberg B, Stenberg L & Ericsson S (1992). Den nordiska floran. Wahlström & Widstrand. ISBN 91-46-14833-7. Sörlin S (1992). Naturkontraktet. REFERENSLITTERATUR Andrews J E, Brimblecombe P, Jickells T D & Liss P S (1996). An Introduction to Environmental Chemistry, Blackwell Science. ISBN 0-632-03854-3. Cornell J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. Ericsson B & Gembert B (1991). Kvartärgeologi. Kompendium för grundkurs i geovetenskap. Uppsala universitet. Lundqvist J (1988). Geologi, processer - landskap - naturresurser. Studentlitteratur. Lärarhögskolan i Malmö. Utvecklingsavdelningen. ISSN 1101-7643. Rapporter. Petersson A (1992) Rapporter om utbildning, nr 3. Lunds universitet. Sjöberg S (1992) Naturfagenes didaktikk, fra vitenskap til skolefag. Gyldendal. ISBN 82-05-20835-2.
Senast reviderad litteratur:
2000-02-15
|
ÖVRIGT RESURSER: Moment 1 = Ma 3p, Ke 2p Moment 2 = Bi 3p, Ke 2p Moment 3 = Bi 6p, Ke 4p Kontaktperson: Ingalill Danielsson |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |