|
|
|
|
PÄN049 Naturvetenskap Teknik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Teknik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr Gl LKF / Ht 00 Lp2 Frist kurs / SPRÅK: EXAMINATOR Bertil Larsson Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-03 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet. MÅL Kursdeltagarna skall efter avslutad kurs ha grundläggande kunskaper om: - teknik och teknikens särart, både som mänsklig aktivitet och som skolämne, - teknikens relation till andra kunskapsområden och till det gamla och det moderna samhället, - teknikens roll i historiska skeenden, - några teknikområden som lämpar sig för grundskolans undervisning, - problemidentifiering, praktisk problemlösning, konstruktion och värdering, - didaktiska metoder och möjligheter med utgångspunkt från bland annat genus, etik, miljö och globala perspektiv. De skall även vara förtrogna med: - att med nationella och lokala styrdokument som underlag göra medvetna didaktiska val, - säkerhetsaspekter i praktisk teknikundervisning. INNEHÅLL Teknikens identitet med utgångspunkt från historiska skeenden och teoribildning kring tekniken som företeelse, även som relationen till andra kunskapsområden. Människa natur och samhälle. Teknisk problemlösning inom områden som mekanismer, konstruktion och material, elektricitet, kommunikation, broar och stadsplanering , energi. Komponent - systemperspektiv. Teoretiska och praktiska moment integreras, problemidentifiering, konstruktion och värdering ingår. Teknikämnet i skolan och val av didaktiska metoder med hänsyn till bland annat genus-, miljö- och etiska perspektiv. UNDERVISNING Kursdeltagarnas eget prövande, konstruerande och problemlösande arbete kombineras med andra undervisningsformer som föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, diskussioner samt fältstudier som en del i studentens didaktiska utveckling. EXAMINATION KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Teknikområden/kursuppgifter | 3.0poäng |
Teknikutveckling/tentamen | 2.0poäng |
LITTERATUR Ginner T & Mattson G (red.) Teknik i skolan (1996). Studentlitteratur. ISBN 91-44-48201-9. Sundin, Bosse. Den kupade handen (1991). Carlssons förlag. ISBN 91-77984439. Styrdokument Läromedel från grundskolan som väljs i samråd med undervisande lärare.
Senast reviderad litteratur:
2000-02-03
|
ÖVRIGT Resurser Teknik 5p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |