|
|
|
|
PÄN047 Matematikdidaktik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gl 4-9 / Lp 1:1 SPRÅK: EXAMINATOR Håkan Broström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-11-22 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Kurserna MAM084, MAM083, MAM116. MÅL De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig: - kunskap om vikten av problemlösning som ett medel för att utveckla begreppskunskaper både för sin egen och för sina elevers skull, - fördjupade kunskaper om hur matematiska problem kan presenteras och hur detta påverkar elevers lärande. INNEHÅLL Konstruktivism i matematikundervisningen, matematik i ett kulturellt och socialt perspektiv, skillnader och likheter mellan matematik och naturvetenskap och hur detta visar sig i lärarens och elevernas klassrumsverksamhet, konstruktion av matematiska uppgifter och problemlösningsstrategier. Betydelsen av variation både av innehåll och arbetsform samt att ha en grund att variera från, laborativa inslag i matematik, matematik som redskap för förståelse i andra ämnen, språket i matematik och matematik som språk, för och nackdelar med konkreta materiel i matematikundervisningen. UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, grupparbeten. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Kursuppgifter | 5.0poäng |
LITTERATUR Engström A (1998). Matematik och reflektion. Studentlitteratur ISBN 91-4400332-3. Anderberg B (1990). Problem att fundera över. Bengt Anderberg läromedel. ISBN 91-970563-5-9. Ytterligare litteratur väljs vid kursstarten i samråd med examinator.
|
ÖVRIGT Resurser Ma 5p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |