Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄN047 Matematikdidaktik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gl 4-9 / Lp 1:1

SPRÅK:

EXAMINATOR
Håkan Broström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-11-22 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kurserna MAM084, MAM083, MAM116.

MÅL
De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig:
- kunskap om vikten av problemlösning som ett medel för att utveckla begreppskunskaper både för sin egen och för sina elevers skull,
- fördjupade kunskaper om hur matematiska problem kan presenteras och hur detta påverkar elevers lärande.


INNEHÅLL
Konstruktivism i matematikundervisningen, matematik i ett kulturellt och socialt perspektiv, skillnader och likheter mellan matematik och naturvetenskap och hur detta visar sig i lärarens och elevernas klassrumsverksamhet, konstruktion av matematiska uppgifter och problemlösningsstrategier. Betydelsen av variation både av innehåll och arbetsform samt att ha en grund att variera från, laborativa inslag i matematik, matematik som redskap för förståelse i andra ämnen, språket i matematik och matematik som språk, för och nackdelar med konkreta materiel i matematikundervisningen.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Kursuppgifter 5.0poäng

LITTERATUR
Engström A (1998). Matematik och reflektion. Studentlitteratur ISBN 91-4400332-3.
Anderberg B (1990). Problem att fundera över. Bengt Anderberg läromedel. ISBN 91-970563-5-9.
Ytterligare litteratur väljs vid kursstarten i samråd med examinator.


ÖVRIGT
Resurser Ma 5p.


Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18