|
|
|
|
PÄN046 Problemlösning i matematik och fysik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Frist kurs / Valbar kurs / Lp 3:1 V01 Gr, Gl / SPRÅK: EXAMINATOR Peter Bengtsson Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik- och ämnesdidaktik 1999-10-25 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Kurserna PÄN024 och PÄN025 eller MAM084, MAM 083 och MTF302. MÅL De studerande skall efter kursen ha kunskap om: - förtjänster och svårigheter vid problemlösning, - hur man formulerar problemställningar som med ett konstruktivistiskt tankesätt utvecklar elevernas kunskaper, - några vanliga strategier vid problemlösning. INNEHÅLL Matematiska och fysikaliska lösningsmetoder. Empirism- konstruktivism. Olika tillvägagångssätt för att lösa matematiska och fysikaliska problemställningar. Matematiska modeller. UNDERVISNING Föreläsningar, övningar, gruppbarbeten. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Tentamen | 2.0poäng |
Kursuppgifter | 3.0poäng |
LITTERATUR Giancoli D C (1998). Physics Principles with Applications. Prentice Hall. ISBN 0-13-611971-9. Andersson B. Grundskolans Naturkunskap Centraltryckeriet i Borås. ISBN 91-47-03118-2. Stencilmaterial (matematik). REFERENSLITTERATUR Anvisas under kursen.
|
ÖVRIGT Resurser Ma 2,5 p, Fy 2,5p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |