|
|
|
|
PÄN040 Natur, miljö, teknik ur ett fritidsperspektiv 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp Skellefteå / åk 2 / lp 3-4:1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Crister Björk Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄS020, PÄP037, PÄP038, PÄS021 MÅL Studenten skall efter genomgången kurs ha kunskaper om: - naturfrågor relaterade till den lokala, regionala och globala miljön, - det lokala samhällets framväxt utifrån områdets agrara, tekniska och industriella utveckling, - den egna kommunens miljöproblem och miljöprogram inklusive Agenda 21, - den lokala teknikutvecklingen och dess placering i ett vidare teknikhistoriskt sammanhang, - hur man i arbete med barn och ungdomar verkar för en ekologiskt hållbar utveckling, - hur man använder datorn och IT som pedagogiskt hjälpmedel. Studenten skall vidare ha tillägnat sig ett ekologiskt synsätt genom förståelse av naturvetenskapliga begrepp och människans samspel med naturen. INNEHÅLL Teknikhistoria med tonvikt på lokal inriktning, teknikmoment anpassade för barn och ungdomar med praktisk/experimentell inriktning, datorn som verktyg i yrkesrollen, energins former, användning och produktion ur samhällsperspektiv, grundläggande ekologi, resursutnyttjande och avfallsproblematik, livsstilsfrågor och individens respektive samhällets ansvar för lokala och globala miljö- och överlevnadsfrågor, naturresurser och deras utnyttjande i regionen. Didaktiska och metodiska frågor i samband med natur och miljöstudier. Praktik och inledning till examensarbetet. Näringslivslokaliserade fältstudier med övernattning och praktiskt arbete med husdjur och/eller skogsbruk. UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, grupparbeten, exkursioner, studiebesök. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik/praktikuppgift | 4.0poäng |
Kursuppgift, laborationer | 5.0poäng |
Naturvetenskap/tentamen | 5.0poäng |
LITTERATUR Miljöperspektiv Naturligtvis. Stiftelsen Håll Sverige Rent. 150kr. ISBN 91-88094-17-0. Ungt Folk och Miljö, Paket. Stiftelsen Håll Sverige Rent. 290kr. ISBN ?? Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövård. Hallgren och Fallgren. Elvers, I (1996). Vår flora i färg, fanerogamer. Norstedts Förlag AB. ISBN 91-1-961321-0. Hubendick, B (1989). Vi på vår jord. Gidlund. Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Kompendium. Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik. Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever del I och II. Norrlands skolkonsult. Stephansson, O m fl. Jord, berg, luft, vatten. Utbildningsradion.
|
ÖVRIGT RESURSER: Bi 3p, Ke 2p, Fy/Tk 2p, Ge 2p, Met 2p, Examensarbete 1p, Pr 3p. Kontaktperson: Crister Björk |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |