Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄN040 Natur, miljö, teknik ur ett fritidsperspektiv 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp Skellefteå / åk 2
/ lp 3-4:1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-02-05 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄS020, PÄP037, PÄP038, PÄS021

MÅL
Studenten skall efter genomgången kurs ha kunskaper om:
- naturfrågor relaterade till den lokala, regionala och globala miljön,
- det lokala samhällets framväxt utifrån områdets agrara, tekniska och industriella utveckling,
- den egna kommunens miljöproblem och miljöprogram inklusive Agenda 21,
- den lokala teknikutvecklingen och dess placering i ett vidare teknikhistoriskt sammanhang,
- hur man i arbete med barn och ungdomar verkar för en ekologiskt hållbar utveckling,
- hur man använder datorn och IT som pedagogiskt hjälpmedel.
Studenten skall vidare ha tillägnat sig ett ekologiskt synsätt genom förståelse av naturvetenskapliga begrepp och människans samspel med naturen.

INNEHÅLL
Teknikhistoria med tonvikt på lokal inriktning, teknikmoment anpassade för barn och ungdomar med praktisk/experimentell inriktning, datorn som verktyg i yrkesrollen, energins former, användning och produktion ur samhällsperspektiv, grundläggande ekologi, resursutnyttjande och avfallsproblematik, livsstilsfrågor och individens respektive samhällets ansvar för lokala och globala miljö- och överlevnadsfrågor, naturresurser och deras utnyttjande i regionen. Didaktiska och metodiska frågor i samband med natur och miljöstudier. Praktik och inledning till examensarbetet. Näringslivslokaliserade fältstudier med övernattning och praktiskt arbete med husdjur och/eller skogsbruk.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, grupparbeten, exkursioner, studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Praktik/praktikuppgift 4.0poäng
Kursuppgift, laborationer 5.0poäng
Naturvetenskap/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Miljöperspektiv Naturligtvis. Stiftelsen Håll Sverige Rent. 150kr. ISBN 91-88094-17-0.
Ungt Folk och Miljö, Paket. Stiftelsen Håll Sverige Rent. 290kr. ISBN ??
Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövård. Hallgren och Fallgren.
Elvers, I (1996). Vår flora i färg, fanerogamer. Norstedts Förlag AB. ISBN 91-1-961321-0.
Hubendick, B (1989). Vi på vår jord. Gidlund.
Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Kompendium. Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik.
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever del I och II. Norrlands skolkonsult.
Stephansson, O m fl. Jord, berg, luft, vatten. Utbildningsradion.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Ke 2p, Fy/Tk 2p, Ge 2p, Met 2p, Examensarbete 1p, Pr 3p.

Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18