|
|
|
|
PÄN031 Natur- och utomhuspedagogik 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl, Fp, Gr, Gl / lp 4:2 Valbar kurs / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Hans Gelter Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet. MÅL Studenterna skall efter genomgången kurs ha tillägnat sig: - ett ökat intresse för naturen och undervisning i naturen, - en djupare förståelse av allemansrätten, naturhänsyn och respekt för naturen, - teoretiska och praktiska kunskaper om utomhuspedagogik, - erfarenhet av hur friluftsliv kan användas i miljöundervisning, - kunskaper om apparenta och reella risker vid undervisning och aktiviteter i naturen, - förmåga att reflektera över sin egen och barns natursyn och dess betydelse för individen, samhället och miljön. INNEHÅLL Kursen behandlar utomhuspedagogik ur ett miljödidaktiskt perspektiv. Ett reflekterande och problembaserat arbetssätt tillämpas där IT integreras med utomhusverksamhet. I kursen ingår vildmarksläger med övernattningar i naturen, äventyrsspel, naturstudier, naturlekar m m samt praktiska övningar med skolklasser. UNDERVISNING Undervisningen är huvudsakligen problembaserad där övningar och uppgifter examineras i fält. Lektioner varvas med fältövningar och exkursioner. En stor del av undervisningen förläggs utomhus. EXAMINATION Examination sker genom genomförande av fältuppgifter och reflektiva rapporter av föltuppgifter. Rapportering sker med hjälp av IT i form av hemsidor. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Kursuppgifter | 5.0poäng |
LITTERATUR Brügge B, Glantz M & Sandell K (1999). Friluftslivets pedagogik. Liber. ISBN 91-47-04946-4. Utdelad seminarielitteratur.
|
ÖVRIGT RESURSER: Bi 5p. Kontaktperson: Hans Gelter |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |