|
|
|
|
PÄN025 Fördjupning II ma/na - Livets byggstenar, ma i skolan 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7, ma/na / åk 2, lp 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Håkan Broström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-10. FÖRKUNSKAPSKRAV KSP046 och PÄP044 MÅL De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig fördjupade kunskaper om: - materian och livets uppbyggnad i olika organisations- och komplexitetsnivåer - livets byggstenar i form av organiska molekyler och biomolekylära processer - livets uppkomst och dess förutsättningar - cellens uppbyggnad och funktion - den genetiska koden och ärftligheten samt den genetiska bakgrunden till evolutionsprocesserna - bakterier och virus - bioteknik och genteknik - organkemi och biokemi i vardagslivet och samhället - några centrala områden inom grundskolans matematik De studerande skall fördjupa sina insikter om: - livets uppbyggnad och villkor för människan och andra organismer i ett evolutionärt perspektiv - naturvetenskaplig och matematisk didaktik - uppnåendemål och strävansmål i grundskolans kursplaner samt kunna analysera dessa i ett historiskt perspektiv INNEHÅLL Organisk kemi och biokemi, livsmedelskemi. Cellbiologi, mikrobiologi, genetik. Grundläggande evolutionslära. Förberedelse för skolträdgården i termin 5. Fågelexkursioner (från termin 5). Övningar av metodisk och didaktisk karaktär. Algebra, ekvationer och problemlösning. Läromedlens och diagnostiska provs inflytande på matematikundervisningen. Prov och provkonstruktion. Analys av internationella kunskapsundersökningar. Datorbaserade lärprogram, datorn och lärande II. UNDERVISNING Undervisningen sker delvis problembaserat och kompletteras med föreläsningar, lektioner, litteraturseminarier, laborationer, exkursioner och studiebesök. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Praktik/praktikrapportering | 3.0poäng |
Kursuppgifter, laborationer | 3.0poäng |
Matematik/tentamen | 2.0poäng |
Biologi, kemi/tentamen | 2.0poäng |
LITTERATUR Campbell, N A (1996). Biology. 4th ed. Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-8053-1957-3 Brunn, B & Singer, A (1985). Alla Europas fåglar i färg. Bonnier Fakta. ISBN 91-34-50328-5. Masterton W L, Hurley C N (1997). Chemistry, principles and reactions, Saunders college Publications. ISBN 0 03-00588-9. Anderberg B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7. Unenge (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5. Nämnaren Tema (1996). Matematik ett kommunikationsämne. Kompendiet, Göteborg. ISBN 91-88450-06-6. Nämnaren Tema (1997). Algebra för alla. Kompendiet, Göteborg. ISBN 91-88450-08-2. REFERENSLITTERATUR Andersson S, Sonesson S & Vannerberg N-G (1989). Kemin i samhället. ISBN 91-634-1192-X.
|
ÖVRIGT RESURSER: Bi 2,5p, Ke 2,5p, Ma 3p, Pr 2p. Kontaktperson: Håkan Broström |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |