Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄN023 Närsamhället - Grundläggande naturvetenskap och matematik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-7, sv/sa / åk 2, lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1999-06-11.

FÖRKUNSKAPSKRAV
KSP046 och PÄP044

MÅL
De studerande skall tillägna sig kunskaper om:
- livets förutsättningar och utveckling samt villkoren för och betydelsen av biologisk mångfald,
- människokroppens byggnad och funktion och insikt om betydelsen av goda hälsovanor,
- miljö- och överlevnadsfrågor, energins flöden,
- materiens egenskaper, oförstörbarhet, omvandlingar, kretslopp och spridning,
- mätning, storheter, enheter och enhetssystem,
- elektromagnetiska fenomen och begrepp,
- grundläggande matematiska begrepp och metoder, matematikdidaktik,
- naturvetenskaplig modell- och begreppsbildning,
- metodik och didaktik i naturvetenskaplig undervisning
De studerande skall utveckla:
- omsorg och respekt för naturen och det levande,
- förmåga att reflektera över och diskutera sin egen och andras miljö- och natursyn,
- förståelse för förutsättningarna för ett uthålligt och resursbevarande samhälle,
- förståelse av naturvetenskaplig metodik och kunskapsbildning,
- förmåga till ett laborativt och undersökande arbetssätt,
- insikter i grundskolans matematik för de första skolåren.

INNEHÅLL
Grundläggande cellbiologi och genetik. Organismvärldens diversitet, utveckling och systematisering.
Artkunskap och ekologi hos några vanliga växter och djur. Skolträdgårdens didaktik. Grundläggande ekologi med vinterekologi. Humanfysiologi och hälsa, SANT och sexualkunskap.
Vår plats i universum, tideräkning och rymdfärder. Mätningar och experiment som vetenskaplig metod. Elektriska och magnetiska begrepp och fenomen samt deras tillämpningar i vardagen.
Laborationer med värme, ljus och ljud. Atomteori och energi.
Materiens uppbyggnad. Faser och fasövergångar. Kemiska reaktioner. Eld, eldsläckning, förbränning och oxidation. Löslighet, surt och basiskt, vattenrening. Farliga kemikalier och deras hantering.
Några tekniska tillämpningar och konstruktioner. Teknikhistoria.
Talteori, geometri, problemlösning, prealgebra, ekvationer och samband.
Naturvetenskaplig och matematisk didaktik för grundskolans tidiga skolår.
En miljö- och naturinventering.

UNDERVISNING
Undervisningen sker delvis problembaserat och kompletteras med föreläsningar, lektioner, litteraturseminarier, laborationer, exkursioner och studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Naturvetenskap/kursuppgift, laborationer 4.0poäng
Naturvetenskap/tentamen 4.0poäng
Matematik 2.0poäng

LITTERATUR
Fitter, R & Fitter, A (1993). Bonniers Flora i färg. Bonnier Alba. ISBN 91-34-51461-9.
Hubendick (1990). Vi på vår jord. Gidlunds. ISBN 91-7843-013-5.
Harlen, W (1985). Våga språnget. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-21-14778-7.
Persson, P O & Skoog, P (1995). Kompendium i miljöskydd, del 1. Ekologi. IMA, KTH. ISBN 91-7170-710-7.
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1 och 2. Norrlands skolkonsult.
Unänge, J m fl (1994). Lära matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-39601-5.
Kemikompendier från Inst.
REFERENSLITTERATUR
Edstam, U (1986). Från flinta till chip. Akademiförlaget.
Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Högskolan i Luleå.
Helldén, G (1994). Barns tankar om ekologiska processer. Liber. ISBN 91-634-0523-7.
Hubendick, B (1989). Vi på vår jord, om människans ekologiska situation. Gidlunds.
Nordling, Lindahl & Fourén (1997). Handbok i naturvetenskap och teknik. Ekelunds förlag. ISBN 91-646-1044-6.
Persson, H (1997). Försök med kemi. ISBN 91-21-14781-7.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Fy/Tk 3p, Ke 2p, Ma 2p

Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18