Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄN001 Naturen som läromedel 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp åk1 / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Anna Wikström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet.

MÅL
De studerande skall ha kunskaper om:
- närsamhällets natur och miljö, klimatologi och geologi, ekologiska samband och system, vardagslivets kemi och teknik,
- grundläggande ekologiska samband och fenomen i naturen,
- våra basnäringar; skogsbruk och jordbruk,
- kemiska reaktioner i vardagen och naturen,
- fysik och teknik i barnens värld,
- att planera, genomföra och utvärdera en målinriktad verksamhet där den lokala naturen utgör det centrala medlet,
De studerande skall bearbeta och utveckla:
- förmåga att tillämpa ett arbetssätt som har den lokala naturen som utgångspunkt, samt
- god förmåga att leda, undervisa och handleda i naturen, samt förmåga att genom val av innehåll och arbetssätt verka för relevant verksamhet i naturen,
- ett ekologiskt synsätt som grund för miljömedvetande,
- egna attityder och värderingars betydelse för natursyn inställning till miljöfrågor.


INNEHÅLL
- Fältstudier i närnaturen där växter, djur och ekologiska samband studeras.
- Landskapet och dess utveckling samt jorden och dess atmosfär.
- Materia, elektricitet, värme, experiment och enkel teknik.
- Naturfenomen (stjärnhimlen, norrsken etc) och naturliga processer (elden).
- Naturupplevelser och lekar i naturen.
- Näringslivslokaliserade fältstudier och praktiskt arbete med husdjur och/eller skogsbruk.
- Förberedelser, genomförande och uppföljning av praktik.
- Temadag med grundskoleelever i kursens slutskede.

UNDERVISNING
Lektioner, laborationer, projektuppgifter, exkursioner, studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Praktik/praktikrapportering 4.0poäng
Naturen som läromedel/kursuppgift 4.0poäng
Naturvetenskap/tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
- (1982). Runt i naturen, del 1. UR. ISBN 91-26-80550-1.
- (1984). Runt i naturen, del 2. UR. ISBN 91-26-81050-6.
Andersson, L (1993). Naturen och människan. Hallgren och Fallgren.
Elvers, I (1992).Vår flora i färg. Fanerogamer. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-20-04537-9.
Kemikompendium från institutionen.
Lpo94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Fritzes. Stockholm. ISBN 91-38-31413-4.
Pramling & Doverborg. Mångfaldens pedagogiska möjligheter.
Rönnlund, B (1987). Teori och experiment, del 1 och 2. Norrlands skolkonsult.
Stephansson, O m fl. Jord, berg, luft och vatten. Utbildningsradion.
Quinn, D. Ischmael. Tillhandahålles av institutionen.




ÖVRIGT
RESURSER: Bi/Ke 3,5p, Fy/Ge 2p, Met 1,5p, Pr 3p.

Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18