|
|
|
|
PÄL607 Foto för lärare 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Övriga ämnen NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 3-4 SPRÅK: EXAMINATOR A Bergström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999-12-16. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2000-01-27. FÖRKUNSKAPSKRAV Påbörjad eller genomförd förskollärar-, fritidspedagog- eller grundskollärarutbildning. MÅL Den studerande skall efter genomgången kurs - ha grundläggande kunskaper om fotografiskt bildtänkande - ha grundläggande kunskaper om såväl traditionella som elektroniska fotografiska metoder om material - kunna använda lämplig presentationsteknik utifrån olika media - kunna använda foto i pedagogiska sammanhang INNEHÅLL Fotografiskt bildtänkande, dokumentärt - suggestivt foto. Fotohistoria. Kameror, tillbehör, filmtyper. Fotografering, framkallning, kopiering. Bildspel. Digitalt foto, bildbehandlingsprogram. Redigering, utställningsteknik. Foto med barn UNDERVISNING Undervisning kvällstid och veckoslut, i praktisk och teoretisk form. Fotografering och fotoprojekt med barn och ungdom sker på kvällstid. EXAMINATION KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Foto | 5.0poäng |
LITTERATUR Systemkameraskolan, Bildskolan, Mörkrumsskolan, Naturfotoskolan ( Häften utgivna av tidningen Foto Sjöstedt, U (1994). Fotografiskt bildtänkande. Halmstad; Spektra. ISBN 91-7136-447-Referenslitteratur: Aktuella tidskrifter och böcker om foto och konst.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |