Institutionen för lärarutbildning
|
PÄL606 Äventyrspedagogik 10.0 poäng
|
ÄMNE (enl SCB) Didaktik
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / H00 - H01
SPRÅK:
EXAMINATOR
S-G Furmark Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-04.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Idrottslärarexamen eller motsvarande.
MÅL
De studerande skall efter kursen ha kunskap om:
- holistiska metoder där olika sätt att lära och olika förmågor tillämpas i ämnesövergripande projekt
- hur man skall utveckla individen och gruppen genom multipla utmaningar - emotionella, fysiska och intellektuella
INNEHÅLL
- Teman där berättande, fantasi, spänning, multipla utmaningar och problemlösning i grupp nyttjas som "inlärningsförstärkare", och där skolans samtliga ämnen kan integreras.
- Hur man bygger upp samarbetsbanor ute och inne och handleder grupper i dessa.
- Lekar och aktiviteter som utvecklar tillit och samarbetsförmåga i grupper.
- Äventyrsorientering
- Klättring för barn och ungdom
- Forskningsanknytning kopplad till litteraturen: Det upplevelsebaserad lärandets inlärningsteori: hjärnforskning relaterad till lärande: Teorin om barns multipla intelligenser.
UNDERVISNING
Tre 4-5 dagars sammankomster i Luleå : augusti 2000; juni 2001; och november 2001, samt självstudier på hemorten. Undervisningsform: Egna konkreta upplevelser; föreläsningar: grupparbeten.
EXAMINATION
Examination sker genom praktiskt-metodiska och skriftliga uppgifter individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|
Rörelse/idrott |
5.0poäng |
Äventyrspedagogik |
5.0poäng |
LITTERATUR
Armstrong, T. (1994). Barns olika intelligenser. Jönköping: Brain Books.ISBN 91-88410-71-4
Bergström, M. (1995) Neuropedagogik. En skola för hela hjärnan. Wahlström & Widstrand. ISBN 91-46-16665-3.
Egan, K (1995) Berätta som en saga! Hässelby: Runa förlag. ISBN 91-88298-18-3.
Furmark, S-G (2000) Äventyrspedagogik.
Hannaford, C (1997) Lär med hela kroppen. Jönköping: Brain Books. ISBN 91-88410-59-5.
ÖVRIGT
Resurser
Rörelse/idrott 10p
|
|