Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄL603 Inspiration med bild, drama och musik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kulturpedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Frist / Lp 1-4

SPRÅK:

EXAMINATOR
G Gutlein Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999-09-02.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

MÅL
Kursens mål är att
- de studerande ska ha tillämpat sig kunskaper om hur ämnena bild, drama och musik kan bidra till individers och gruppers utveckling.



INNEHÅLL
Kursen innehåller praktiskt arbete, litteraturstudier, analyser och diskussioner om inspirationens roll och betydelse.

UNDERVISNING
Undervisning sker i form av korta förläsningar , grupparbeten, enskilt arbete, studiebesök och litteraturseminarier

EXAMINATION
Bedömningar av de studerande görs vid redovisning av kursuppgifter.
Obligatorisk närvaro vid lektionstillfällena.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Inspiration med bild, drama och musik 10.0poäng

LITTERATUR
Björkvold, J-R. (1998). Sköldpaddans sång. Stockholm: Runa förlag, ISBN 91-88298-40-x
Crafoord, C. (1994). Människan är en berättelse. Stockholm: Natur och Kultur, ISBN 91-2704-10-07
Ingelman, R. (1996). Upplevelsepedagogik och Äventyrsmetodik. Ekelunds förlag AB, ISBN 91-7727-736-1
Kast, V. (1997). Glädje, inspiration, hopp. Stockholm: Natur och Kultur, ISBN 91-27-05877-8
Skoglund, E. (1993). Leken och konsten. Stockholm: Berghs förlag, ISBN 91-502-1147-1
Vygotskij-Lev, S. (1998). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Diadalos, ISBN 91-7173-011-7.



Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18