|
|
|
|
PÄL600 Drama 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Övriga ämnen NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Frist / Lp 1-4 SPRÅK: EXAMINATOR K Heimdal Thurfjell Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1994-08-01. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet MÅL Kursens mål är att den studerande efter avslutad kurs skall ha kunskap och insikt om: -drama som konstnärlig och pedagogisk metod -dramats historia och dess plats i framtidens samhälle -kulturpolitik,kultur och barnkultur -fantasins betydelse för skapandet -dramats olika användningsområden -grupprocesser -ledarrollen
| |
Dockteater | 5.0poäng |
Improvisation och teater | 5.0poäng |
Drama | 5.0poäng |
Berättandet | 5.0poäng |
LITTERATUR Braanaas, N. (1999). Dramapedagogisk historie og teori. Oslo: Tapir Gate, H. & Hägglund, K. (1990). Spela Teater. Stockholm: Bonniers. Granér, R. (1996). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. Henriksson, L. (1987). Lära i lek och drama. Natur och Kultur. Lindqvist, G. (1995). Lekens estetik. Högskolan i Karlstad. Meschke, M. (1989). En estetik för dockteater. Stockholm: Carlssons. Wagner, B. (1993). Drama i undervisningen. Daidalos . alt. Warren, K. Hooked on drama. Macquarie University 1992
Stencilerat material
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |