Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄL400 Idrott I - rörelse och lek 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 4-9 / Lp 2

SPRÅK:

EXAMINATOR
I Karlefors Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-15.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

MÅL
De studerande skall efter kursen ha kunskap om:
-Rörelsens olika kunskapsdimensioner; kunskap om, i och genom rörelse
- Barns och ungdomars kropps- och rörelseutveckling
- Lekens och rörelsens betydelse i ett helhetsperspektiv - motorisk, fysisk, emotionell, social samt kognitiv betydelse
- Hur kan man ge barn trygghet i vatten och därmed förbereda dem för att lära sig simma

INNEHÅLL
- Motorisk träning
- Rörelselekar inomhus
- Rörelse till musik - grunder, korta rörelseprogram, skapande dans
- Rörelse och samarbetsträning med hjälp av småredskap och bollar
- Vattenvana och vattenlek

UNDERVISNING
Teori och metodik

EXAMINATION
Examination sker genom praktiskt-metodiska och skriftliga uppgifter individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Rörelse 5.0poäng

LITTERATUR
Jerlang E (1994) Barnets utveckling - en helhet. Runa förlag. ISBN 91-88298-12-4.
Stenciler och kompendier.



ÖVRIGT
Rörelse /idrott 5p.

Kontaktperson: Inger Karlefors

Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18