Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 00/01


Institutionen för lärarutbildning

PÄL005 Lärande pedagog 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kulturpedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
F, Fp, Gr 1-7, Gl 4-9 / Lp 1

SPRÅK:

EXAMINATOR
B Wiklund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1997-08-15 och senast reviderad 2000-04-13.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet samt särskilda krav som gäller för tillträde till utbildningarna
Grundskollärarprogram med inriktning mot undervisning i årskurserna1-7
eller 4-9 och Barn- och ungdomspedagogiskt program med inriktning mot arbete som förskollärare eller med inriktning mot arbete som fritidspedagog.


MÅL
Den studerande ska
- bli förtrogen med lärandets villkor och ta ansvar för sitt eget lärande
- tillägna sig förståelse för vetenskapligt synsätt och vetenskaplig metod och ha tillämpat den
samt utveckla
- medvetenhet om människosyn, kunskapssyn och samhällssyn
- förmåga att reflektera, värdera och ta ställning
- tillit till sig själv och sina förmågor
- sin kommunikativa förmåga
- sin samarbetsförmåga
- sin kreativa förmåga


INNEHÅLL
- Värdegrunder och värderingsfrågor
- Individ- och grupputveckling
- Olika kommunikativa uttrycksformer
- Språkanvändning: tala, läsa, skriva
- Grundläggande vetenskapsteori och forskningsmetodik
- Informationssökning, bibliotekskunskap och datoranvändning


UNDERVISNING
Kursen präglas av varierande arbetssätt och undervisningsformer. Lägervistelse med övernattning ingår.
Kursen genomförs i samläsningsform.



EXAMINATION
Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter, ett ämnesövergripande temaarbete samt ett projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Forskningsmetodik 2.0poäng
Individ- och grupputveckling 8.0poäng

LITTERATUR
Granér, Rolf (1996) Lund: Studentlitteratur Personalgruppens psykologi
ISBN 91-44-37341-4
Jernström, E, Lindberg, S (1996) Musiklust Stockholm: Runa ISBN 91-88298-24-8
Patel, R, Davidsson, B (1994) Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur
Skoglund (1990) Lusten att skapa Stockholm: Runa förlag ISBN 91-5210-20
Stensmo, Christer (1994) Pedagogisk filosofi Lund: Studentlitteratur
ISBN 91-44-37941-2
Strömqvist, S, (1996) Talarskolan Malmö: Gleerups förlag ISBN 91-40-61877-3
Svenska skrivregler (1991) Svenska språknämnden. Stockholm: Almqvist & Wiksell förlag AB
ISBN 21-11280-0

REFERENSLITTERATUR:
Backman, J (1998) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlittertur ISBN 91-44-00417-6
Examensarbeten Luleåmodellen för lärarutbildning Institutionen för lärarutbildning LTU
(1979) Andra upplagan reviderad 2000.
Steinberg, J (1994) Den nya inlärningen Solna: Ekelund ISBN 91-7724-624-1



Senast reviderad litteratur: 2000-04-13

ÖVRIGT
Resurser Kommunikation 6 p Pedagogik 4 p



Kontaktperson: Berit Wiklund


Gäller för läsåret 00/01.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2000-12-18