Institutionen för lärarutbildning
|
PÄL004 Barn- och ungdomskultur 10.0 poäng
|
ÄMNE (enl SCB) Kulturpedagogik
NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 / Lp 4
SPRÅK:
EXAMINATOR
S Lindberg Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
språk 1997-06-04 och reviderad 1998-03-04.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De grundläggande och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogiskt program.
MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig kunskaper i och förståelse för
- aktuell barn- och ungdomskultur ur såväl konsument- som producentperspektiv
- kulturtraditioner i Sverige och andra länder
- barn- och ungdomskulturens betydelse för barns uttrycksförmåga, sociala förmåga
och förmåga att lära.
INNEHÅLL
-Populärkultur
- Barn- och ungdomslitteratur
- Barn och ungdomars:
- bilder
- läsning
- musik
- rörelse
UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbete, handledning, fältstudier.
De studerande skall dessutom kunna planera och i skolor genomföra ett temaarbete sosm speglar barn- och ungdomskultur.
EXAMINATION
Bedömning sker vid redovisning av kursuppgifter och temaarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
|
Sv, bild, mu, rörelse, slöjd, drama |
10.0poäng |
LITTERATUR
Björkvold, J. (1991) Den musiska människan, Stockholm: Runa förlag
Chambers, A (1993) Böcker inom oss, Om boksamtal, Stockholm: Nordstedts
ISBN 91-1-94727-4.
Jernström, E., Lindberg S. (1995) Musiklust, Hässelby: Runa
Kåreland, L (1994) Möte med barnboken, Stockholm: Natur och kultur
Modén, E. (1990) Den oändliga skolan, Stockholm: Gleerups
Skoglund, E (1990) Lusten att skapa, Stockholm: Bergh
Ett tjugotal barn- och ungdomsböcker väljs i samråd med undervisande lärare.
Ett urval vetenskaplig text om barnlitteratur ( uppsatser och/ eller avhandlingsavsnitt omfattande minst 50 sidor) väljs i samråd med undervisande lärare.
Ett urval populärlitterära texter väljs i samråd med undervisande lärare.
Videofilmer
Kontaktperson:
|
|